Har en central med JFB, och en undercentral i ett skjul. Därimellan 50meter 3-fas. Tänkte att JFB:n skulle sitta i centralen och skydda all "ute-el". Centralen i skjulet får bara några få säkringar. Är detta ok?
 
Smartast är att ha två JFB en i varje central och koppla UC före JFB'n i Centralen i huset. Löser en så fungerar fortfarande den andra centralen.

Tänk på att en felaktig installerad JFB kan ställa till med mycket tråkigheter.
 
Det är väl OK under förutsättning att du har en 5 ledare mellan centralen ocj skjulet, du måste ha delat upp på jord och nolla. Annars vill man ju ofta ha jordfelsbrytaren i den cental som matar ex. det uttag som löst ut jordfelsbrytaren. Kan vara lite struligt och börja leta efter jordfelsbrytaren på hela fastigheten när skjulet blir strömlöst.
 
Jag skulle ha satt JFB:n i undercentralen i uthuset.
Och lagt in matningen till undercentralen före JFB:n i huset / huvudcentralen.
Givetvis kulle jag skydda huset med en egen JFB
Det är dumt att inte sektionera elsystemet, struntar man i det kan allt bli svart...

Precis som fullmoon skrev
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Håller med, svart hus vill man ju inte inte ha.
Just i detta fallet är "huvudcentralen" till för enbart minimal källare med tvätt/tork och frys (frysen får int JFB). Planen var två JFB:er i denna central, en för "inne-källar-el" dvs tvätt och en för "ute-el" dvs belysning och kupevärmare. Resten av huset har sin egen JFB. Jag vill egentligen bara får plats med det nödvändiga i en liten "skjul central" med 12 platser --- dvs några säktringar och en knx-aktor.
 
Det är ok att sätta JFB:n i källaren,
men normalt sitter den i den centralen som den skyddar.
Observera det "hempularen" skrev det krävs 5-ledar kabel till centralen i skjulet. = separat Neutralledare och Skyddsjord. Annars är det inte möjligt.

Ps.
Glöm ej att märka tydligt vad jordfelsbrytana betjänar / går till. Det underlättar i framtiden.
Likaså märk uttaget till frysen om den ej går via JFB. "OBS SKYDDAS EJ AV JFB"

Jag hade även kört frysen via en egen JFB eller PSA (personskyddsautomat).
 
>> Observera det "hempularen" skrev det krävs 5-ledar kabel till centralen i skjulet.
Ja det har jag. Det är nyinstallation, och vad jag förstår är inte längre 4-ledare tillåtet.

Ja, kanske en PSA är rätt för frysen. Jag har "hört att" kompressorn kan orsaka problem för JFB, men det är säkert inte helt korrekt, Helt klart är att jag vill att problem i huset inte skall slå ut frysen ;-) På samma sätt som min bergvärme inte heller har JFB vad jag förstod av elektrikern som installerade.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.