Hej,
Jag har försökt att Googla runt lite kring var ventilationen ska sitta. Jag har sett att det finns lite olika lösningar, men jag är extra nyfiken då jag ska kolla på en lägenhet och jag ser att det sitter en ventilation precis VID duschen.

Min fråga till er är om detta faktiskt är korrekt? Enligt objektbeskrivningen är badrummet för 2010, men tycker att det ser lite märkligt ut. Jag har frågat mäklaren angående detta, men han menar på att detta är "vanligt".

Här är länken till objektet:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenh...-solna-kommun-vintervagen-17,-1,5-tr-16993017

Här är en bild på badrummet.

5fef97b1224c0537d49db961b930eb68.jpg
 
Det är inget konstigt. Så långt ifrån dörren som möjligt är lämpligt.
 
Claes Sörmland
I duschen är mycket bra, tar ångan där den genereras.
 
Just den där placeringen är väl lite tveksam när den är på väggen i duschen i tätskiktshänseende, bättre om den suttit i taket
 
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Just den där placeringen är väl lite tveksam när den är på väggen i duschen i tätskiktshänseende, bättre om den suttit i taket
Det måste vara ett i det närmaste teoretiskt problem, den sitter över 180 cm från golv (om jag uppskattar kakelplattornas höjd rätt).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Den sitter cirka 140-160cm ovanför marken. Det jag menar är denna. Så ni menar att detta är ”OK”?
 
  • Badrum med vita kakelväggar, dusch och toalett, röd cirkel markerar en detalj vid dusch ca 150cm höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aha, ibland ser man inte träden för skogen. :thinking:

Ser ut som ett tilluftsdon. Nu när jag kollar, huset är ju ett 30-tals funkishus och det var vanligt med tilluft i badrummet ovanför badkaret i dessa hus. För att torka tvätten tror jag.

Helt klart ett avsteg från hur vi konstruerar badrum idag men inte mycket att göra när det är en del av ventilationen i det gamla huset. Man får anta att de anslutit tätskiktet på ett bra sätt och att kanalen är konstruerad så att det aldrig kan komma in och stå duschvatten i dess botten.

Det borde stå en not i våtrumsintyget om denna ventil som avvikelse.

Fördelen med badrummen i de här gamla husen är att de är murade, det tål en massa vatten även om tätskiktet är bristfälligt. Original var det också bristfälligt med dagens standard, lite bitumen på golvet var hela tätskiktet. Men så duschade man i badkaret också.
 
Jag håller inte med om att det är något man bör behålla bara för att det varit så. Möjligen bör man komplettera ventilationen på andra håll. Men den där finns det ingen anledning att ha där.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag håller inte med om att det är något man bör behålla bara för att det varit så. Möjligen bör man komplettera ventilationen på andra håll. Men den där finns det ingen anledning att ha där.
Men det bestämmer inte bostadsrättsinnehavaren, det är föreningens kanal. Så då får man övertyga styrelsen om att bygga om ventilationen i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.