Jag ska snart gjuta plattan och ska dra rör... Var ska tapp vattenrören komma upp ur golvet i badrum, grovkök resp kök? Det gäller rörirör och jag undrar altså om man ska komma upp med rören i väggen eller i golvet.. I köket och grovköket gäller väl att dom ska upp i golvet brevid avloppet eller hur, men hur gör man i badrummet? Där är det väl väggen eller?
 
Väggen är att rekomendera, använd rörbocksfixturer vid utgång vägg. Jag tror inte ens det är tillåtet att gå upp med vattenrör genom tätskikt golv.

/Fredda
 
Branchreglerna säger att det i våtrum inte är tillåtet med annat än avloppsgenomföringar i golvet. Har inte riktigt satt mig in i kommande branchregler för våtrum, men jag fick uppfattningen att de kanske till och med ska börja tramsa med tätskikt i tvättstugor och skit så då är det lika bra att dra upp alla rören i väggen.

Vem vill för den delen ha utanpåliggande rör om man har möjlighet till dolda?! Använder man ett rör-i-rör-system känns det som de sista argumenten mot dold rördragning försvinner...
 
A
Hmm, så jag som har så vattnet kommer upp genom golvet får alltså inte ha så? Finns ingen möjlighet att dra i väggen heller (om jag inte vill dra upp rören i tv-rummet o sen rätt genom väggen in till toan)
Ska renovera toan så småningom men nog ska ja då ta upp genom golvet även då iomed att jag dels inte vill ha några vattenrör i nån vägg och dels då för att det inte är möjligt utan att regla o bygga på väggen för o få plats med dom.

Dolda rör vill då iallafall jag absolut inte ha, jag vill se om det eventuellt blir något läckage.
 
Dessa regler om rörgenomföringar i golv. och regler för säkervatteninstallation, heldragna rör mm. gäller inte vid renoveringar så vitt jag vet, utan endast vid nybyggnation.
 
Givetvis är det så att det bara gäller vid nybyggnation. Eftersom frågeställningen rörde någon som vill "skal gjuta plattan" så antog jag faktiskt att det var nybyggnation =)
 
Ok, ska jag komma upp med rören i väggen i kökena ochså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.