Hur hade ni placerat takdosa eller takdosor i detta sovrum?

Det är absolut ingen kostnadsfråga utan snarare en fråga om vad som är praktiskt och snyggt.

Om man ska ha en dosa har jag ingen aning om vad man ska förhålla sig till. Enkelt vore ju att ta ut en centrumlinje i den nedre delen av rummet som möter en centrumlinje från övre delen av rummet. Men vete tusan om det blir så bra.

Med två dosor kan man kanske tänka att man tar ut centrum i den del av rummet som man först kommer in i. Sen tar man ut centrum i den yta som återstår (där sängen kommer vara) och sätter dosa även där. Eller ska man utgå ifrån mitten av fönster respektive balkongdörr?
 
  • eldosor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Till stor del beror det ju på hur det kommer möbleras och användas.

Om jag förstod rätt så är dörren rakt upp i bilden en balkongdörr, och dörr in till rummet är till vänster i bild.

Såhär tänker jag.
Ett uttag, får sitta som det lila.
Kan lysa upp hela stora utrymmet men når även lite i det lite mörka hörnet mellan dörrarna.

Två uttag, som det röda.
Det övre uttaget kan hysa en armatur som ger bra ljus till en ev garderob mellan dörrarna.
Då kan man dra ner det andra uttaget något lägre ner i bilden, för att få ljus på/i garderober, arbetsbord eller annat längst ner i den delen av rummet.

Du får helt enkelt försöka fundera på var du vill ha ljus sen. Och kanske även redan nu väga in vilken slags armatur du kommer ha. T.ex. riktbara spotar kan vilja ha en annan placering än "vanlig" allmänbelysning.
 
  • jaso-sov.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är var sängen placeras och vilken typ av lampa/lampor som kommer användas. Med tanke på att det verkar vara två ytterväggar så är det väl bara mot nedre eller vänstra väggen som huvudänden på en säng vettigt kan placeras. (Man ska inte ha en säng mot en yttervägg om man inte är sugen på att uppleva rummet som flera grader kallare än vad det egentligen är, kallras...)

Det är sällan någon höjdare att ha en taklampa i synfältet när man ligger i sängen. En uplight på väggen bakom huvudänden på sängen eller en lampa som sitter "runt hörnet" och alltså inte syns direkt från sängen kan vara hygglig allmämbelysning. För städbelysning o.s.v. så är kanske Mikael_L's två röda kryss en bra idé.

Tips: Sätt antingen strömbrytare med trådlös fjärrkontroll eller trappomkopplare så att det går att tända vid sängen och släcka vid dörren till resten av huset på morgonen och tvärt om på kvällen!

Infällda dimmers/strömbrytare som också styr sänglampor kan ge en lyxig "hotell"-känsla. Det förutsätter såklart att ni bestämmer var sängen ska stå.

En allmän fundering är också var eventuella garderober ska stå. Med tanke på det där med kallras och hur möbler får plats så är det väl i stort sett bara de två övre hörnen som kan vara aktuella för garderober, om ni vill ha garderober i sovrummet.
 
Tack för kommentarerna och förslagen. Börjar med att posta två bilder så ska jag fundera vidare och visualisera era ideer i mitt huvud :).

Första bilden är så som jag tänkt möblera just nu. Sängen har en given position i detta sovrum. Men garderoben och byrån är absolut inte huggen i sten.

Andra bilden visar hur jag tänkt att två takdosor kunde sättas. Dvs man tar ut centrum i första delen av rummet och tar sedan ut centrum i kvarvarande del.
 
  • b1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • b2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.