Hej.

Är på gång att sätta ytterpanel på min tillbyggnad. Frågan är var panelen ska sluta mot taket? Ska man lämna ett mellanrum? Taket ska isoleras och är öppet upp till nock. Det ska väl finnas en luftspalt från ena takfoten till den andra?
Hjälp mig förstå hur jag ska gå vidare.
Se bilder.
 
  • Tillbyggnad under konstruktion med öppet tak och väntande ytterpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en tillbyggnad under konstruktion som visar öppet tak och ytterväggsram utan panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här skulle jag ha gjort:
Illustration av en takkonstruktion med masonit och läkt, skapande en luftspalt under råspont vid överdelen av en vägg.
Dvs, uppe på takstolarna masonit + läkt. Då bildas en luftspalt under råsponten. Panelen går upp till överdelen på takstolen (åsen) och sedan täcks luftspalten med ett insektsnät.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Tack för tipsen.
Hittade denna bild. Är det inneväggen beklämd med plyfa man ser ovanför vindduken? Denna del blir ju i så fall inte isolerad om man spikar panel upp till luftspalten?
 
  • Innevägg beklädd med plywood ovanför vindduk, mellanrum syns längst upp där isolering saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som regeln som sitter på sidan av det isolerade utrymmet mellan takåsarna, se bild:
3D-skiss av en byggnads takkonstruktion med regel, isolering och detaljer för panel och takfotsbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan låta panelen gå upp över regeln eller låta den sluta nedanför, det är en smaksak. Glespanel under takfoten om panelen inte går ända upp.

Självklart sätter man en takfotsbräda som täcker det hela:
3D-illustration av en byggnads takända med regel, isolering och röd panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dum fråga, men vad fyller den regeln för funktion?
 
Den täcker isoleringen framtill.
 
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.