Hej!

Jag har dragit 15 mm prisol-rör som kommer upp i vägarna. Inne i väggen behöver jag göra en 90° böj för att komma ut takt genom väggen. Reglarna är 70 mm breda så det får bli radien på röret.

Hur går man tillväga för att göra en sådan snäv 90 graders böj på pistol-rör? Jag har sett en bild på någon slags fäjder eller vajer som man stoppar i röret innan man böjer. Och så finns det såklart vanliga rörböjartänger, men de är rätt dyra eftersom prisolrörets ytterdiameter är 20 mm.

Någon som vet vilka verktyg jag behöver och var jag kan köpa eller helst hyra dem?

Mvh,
Andreas
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Jag böjde runt en gammal vinflaska, med det var förstås bara 12 mm rör.
 
Vet inte hur snäll den lokale rörmokaren är men fråga om du får låna en över helgen eller för kvällen bara, företaget jag jobbar för lånar ut verktyg till privatpersoner, pressmaskiner , bocknycklar, spolutrustning, slangvindor för golvvärme osv. väldigt populärt kan tilläggas.

mvh
 
Krilleman
Både bockfjäder för 15mm (som man monterar invändigt. Kan dock vara väldigt krångligt för en novis om man får den att fastna!) och bocknyckel för prisol finnes!

Så min röst ligger på att du raggar tag på en bocknyckel.

Gör som Spekerök skriver!
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jag böjde runt en gammal vinflaska, med det var förstås bara 12 mm rör.
Eller så tar man med en ny vinflaska till den lokala VVSaren och frågar snällt om man kan få låna verktyg....:)
 
Hej!

Tack för tipsen, har nu lånat en rörböjare av en vvsare i byn. :)

Jag fick också tipset att skala av plasten från prisolröret där det ska bockas snävt, så det blir en vanlig 15 mm tång. (Skulle dock lämna kvar plast där det går igenom tätskiktet.) Med våtrumsväggen från säkert vatten blir det 70 mm regel och ca 30-40 mm skivor och kakel, så det ska inte vara några problem att böja den med en radie på 100 mm utan bockfjäder.

Mvh,
Andreas
 
Krilleman
Jag skulle inte tycka det är OK att skala plasten på prisolen för att sedan bara använda plasten i genomföringen för våtrummet. Det är den enda indikatorn på att det kan läcka längre bort på ledningen. Det ligger små kanaler mellan rör och plast om du kikar noga!

En riktig prisolbock är vad du ska använda!

Edit:

Denna använder jag själv och den ger riktigt snäva bockar med plasten intakt!

Kombinerad bocknyckel med 12 på "innerspåret" (framför tumstocken) och 15 på "ytterspåret" (bakom tumstocken) Handtaget är löstagbart för enkelt montage av bocknyckeln! Anhållet som vingmuttern håller fast skiftas ett halvt varv för 15 eller 12 prisol!

P1270297.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1270299.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nimbus310 och 1 till
  • Laddar…
Hmmm, tillbaks på ruta 1 igen då. Får ringa vidare till vvs:arna i området!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.