Jag kanske har gjort något vansinnigt, isf räcker det med en kommentar, tack 🙂

Lysrörslampa med timer och eluttag. Jag tog bort timern och de två sladdar som satt i den, alla andra sladdar kvar på samma ställe. En moj lossnade, borde höra till timern? (Bild 1)
Elektrisk strömbrytare med blå ledningar och anslutningsklämmor på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade och lampan fungerade men inte uttagen. När jag skruvade isär lossnade jorden och jag vet inte var den satt. Var ska den sitta? (Bild 2)

Eluttagen vore trevligt om de funkar, men är det farligt utan timer så spelar det ingen roll. Ska inte koppla in strykjärn eller nåt annat som inte är bra att glömma stänga av så timern är bara till besvär. Gissar att nån koppling till uttaget försvann med nån av timersladdarna?

Hoppas någon kan hjälpa mig att få ihop den, helst UTAN timer eller i värsta fall skrota hela projektet. Tack på förhand. Öppen lysrörsarmatur med elektriska komponenter och kablar synliga på mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppmonterad lampa med timer och eluttag, öppnad visar inre komponenter, kablar och ballast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det var en intressant variant med timer av den klassiska modellen. Har inte sett det förut. Det är viktigt att du vet vad du gör, särskilt eftersom det finns ett vägguttag inbyggt. Jord (gulgrön) och Nollan (blå) måste också vara anslutna till vägguttaget för att det ska fungera. Det är viktigt att kunna fastställa att jord har stabil kontakt med plåten t.ex. vid anslutningsplinten för inkommande el-matning.
 
Du menar så här?

Elanslutning med öppen kopplingsdosa, kablar och skarvklämmor, installationsarbete pågår eller service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den gröngula i tidigare bild skall troligast sitta på jordblecket till vägguttaget. Dessutom måste det finnas en säker stabil jordförbindelse till plåten. Kan inte se det på bilden om plåten jordas av att man ansluter jord till uttaget. Kanske det gör det men det jordar då inte hela armaturen för än man skruvat ihop plåtarna igen. Förutom det måste du ansluta Nollan (blå) till uttaget på motsatta sidan där fas (L) är ansluten. Det behövs alltså en blå ledning från N på samma ställe som den smalare grå till höger på bilden och sedan till uttaget.
 
Tusen tack! Men lite följd frågor:

Blå sladd in i sockeln här:
J Josth skrev:
Den gröngula i tidigare bild skall troligast sitta på jordblecket till vägguttaget. Dessutom måste det finnas en säker stabil jordförbindelse till plåten. Kan inte se det på bilden om plåten jordas av att man ansluter jord till uttaget. Kanske det gör det men det jordar då inte hela armaturen för än man skruvat ihop plåtarna igen. Förutom det måste du ansluta Nollan (blå) till uttaget på motsatta sidan där fas (L) är ansluten. Det behövs alltså en blå ledning från N på samma ställe som den smalare grå till höger på bilden och sedan till uttaget.
Tusen tack, men jag har några följdfrågor:

Blå sladd in här?

Elinstallation med öppen anslutningsdosa och färgkodade kablar: brun, svart, grå, blå, gulgrön. Röd pil indikerar specifik kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var ska den sitta i uttaget?

Öppen eluttaginstallation med synliga kablar och pilmarkeringar som antyder instruktioner eller anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår inte vad du menar med vägguttaget? Sladden till vägguttaget går från hålet till sockerbiten, blå pil. Menar du den röd pil pekar på? Var där isf? Ursäkta om jag är trög, men i det här fallet känns det bättre att fråga en gång för mycket.

Inomhus elinstallation, ballast för lysrör, kablar, kopplingsplint, några märkningar och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Om du med "moj" menar metallblecket till vänster i första bilden så är det ena delen av uttaget.

Du borde nog inte hålla på med detta... Jag ser en stickpropp där på sista bilden också. Du har väl inte tänkt att ansluta detta med stickpropp?
 
Den lampan har suttit under en hylla över ett skrivbord i 15 år, ansluten med jordad kontakt. Jag behöver lampan på ett annat ställe, men utan timer till uttaget.

Jag trodde i min enfald att vägguttag satt på väggen inte inne i en lampa, så projektet är avslutat. Over and out
 
tommib
Det finns bra färdiga produkter för detta som jag starkt rekommenderar i ditt fall. Ta det inte personligt, det är bara oroväckande med nivån på det som syns på bilderna. Jag syftar inte på användningen av ordet moj eller något annat utan på att jag inte är säker på att du kan ro iland detta på ett säkert sätt.
 
Yvonne Westberg Yvonne Westberg skrev:
Tusen tack! Men lite följd frågor:

Blå sladd in i sockeln här:

Tusen tack, men jag har några följdfrågor:

Blå sladd in här?

[bild]

Var ska den sitta i uttaget?

[bild]

Förstår inte vad du menar med vägguttaget? Sladden till vägguttaget går från hålet till sockerbiten, blå pil. Menar du den röd pil pekar på? Var där isf? Ursäkta om jag är trög, men i det här fallet känns det bättre att fråga en gång för mycket.

[bild]
Eluttaget i armaturen är av typen vanligt jordat vägguttag. Fas L är anslutet till höger där du ritat en blå och lila pil. Den blå nollan, som ska komma ifrån där du ritat den röda pilen, ska anslutas på vänstra sidan av eluttaget motsatt mot fas L. Viktigt att det inte blir glappkontakt! Jordledningen måste som sagt också anslutas ordentligt så hela armaturen blir jordad när den är ihopskruvad.

Problemet är att armaturen är avsedd för fast installation. Då vet man vilken som är fas och nolla. Med en sladd med vändbar stickpropp vet man inte vilken som är fas eller nolla just då. Strömbrytaren på armaturen bryter bara fas. Om då nollan råkar vara fas och man ska byta lysrör så kan man få en livsfarlig elstöt om man på något sätt kommer åt metallblecken i lysrörshållaren trots de är delvis skyddade. Detta fast man trodde strömmen var bruten med strömbrytaren. Hoppas verkligen att huset har minst en jordfelsbrytare, annars borde du snarast låta installera det.
 
En komplettering: När armaturen har en lös anslutningsledning måste den också förses med en dragavlastning för ledningen, t.ex. https://www.elbutik.se/product.html/dragavlastning/plintfaste-t-kopplingsdosa-utanpa-u-56-p-vit Denna sätts vid införingshålet på armaturen och håller emot om någon drar i sladden så att anslutningarna vid "sockerbiten" inte ska påverkas. Vid anslutningarna i sockerbiten ska också jordledaren (gulgröna) vara lite längre än de övriga två. Detta för att jordledaren ska vara den som lossnar sist om någon drar så hårt att även dragavlastningen går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.