Har köpt ett hus som jag försöker fixa och kunna flytta in i. Just nu värms det upp genom att man eldar i köksspisen, samt värmeelement. Det finns kakelugnar osv, dock är funktionen inte fastställd på de. Så får ta dig en sotare. Men iaf, så tänkte jag instalera en eller kanske två luftvärmepumpar, för att få ner uppvärmningskostnaden. Jag har ingen koll alls på hur man ska tänka, och vad man ska köpa.

Jag lägger upp en dåligt gjord ritning så får ni se hur planlösningen ser ut.
http://img.photobucket.com/albums/v699/Pettjerk/Planlsninghus.png Det är skog uppåt. Dvs åt det hållet vardagsrummet är. Söderläget är till vänster om huset, dvs åt det hållet sovrummet är.
Huset är på ca 110kvm. Det röda är murstockarna.

Så, var tror ni man ska sätta luftvärmepumpen? Vad ska man köpa? Är det med installation osv, för 20kkr drygt värda pengarna. Eller duger det med en för 10kkr, som jag sätter in själv? Är de för 20 dubbelt så bra som de billigare? Jag har väldigt dåligt med pengar just nu (huset kostade skjortan), så vill ju helst köpa en som är så billig som möjligt.

Funderar på att sätta en över fönstret mot norr i kammaren, för att ta tillvara på värmen i köket, men skulle vilja slippa ha den i köket. För vill inte ha den mot framsidan, men inte mot den andra ytterväggen heller, då jag ska ha köket längs den väggen.
 
ingen som kan svara, som har lite erfarenhet?
 
Octavianus skrev:
Är det med installation osv, för 20kkr drygt värda pengarna. Eller duger det med en för 10kkr, som jag sätter in själv? Är de för 20 dubbelt så bra som de billigare?
Ja, jag skulle säga att de är värda pengarna. Brukar gå att räkna hem dem på bara ett fåtal år. I allmänhet skulle jag säga att de inte är dubbelt så bra som något billigare, men garantin brukar vara ett bekymmer om du installerar själv, vilket gör att du tar en risk. Den billigare skulle i princip kunna bli värdelös, men funkar den är den troligen bra. Kolla effekten på kompressorn bara. Förmodligen vill du ha något med nära 2 kW. En del har bara 1 kW, vilket är lite ynkligt.


Octavianus skrev:
Funderar på att sätta en över fönstret mot norr i kammaren, för att ta tillvara på värmen i köket, men skulle vilja slippa ha den i köket.
Verkar vara ett rätt bra ställe. Lite komplicerad planlösning, så det skulle förmodligen vara trevligt med en till, antingen i köket eller i allrummet, som blåser igenom den andra "filen".
Har du kollat värmepumpsforum? Det har åtminstone funnits en avdelning där med diskussioner om bästa placeringarna.
 
Hm, de billiga luftVP har efter min erfarenhet fungerat bra. Jag har monterat ett antal,
vad avser innedelen, så sla de monteras lågt, ner mot golvet,för att värma bättre,
vid montage vid tak fungar de ju bra i kylfallet,vilket inte är så ofta i Sveriges klimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.