Vi har nyligen fått tillträde till ett sommarhus, daterat till 1929 men sannolikt byggt kring sekelskiftet. Huvudbyggnaden är byggd i timmer, en utbyggnad gjuten på platta och en tillbyggnad troligen på en gammal altan.

Jag är dock orolig för hur det är ställt i grunden. Framför allt därför att det eldats allt mindre i kaminen/spisen och att murstocken därmed inte värmts upp speciellt ofta den senaste tiden. Eftersom vi dessutom inte kommer att bo i huset permanent kommer vi att installera annat värmesystem (luft/vattenvärmepump).

Vid besiktningen kunde besiktningsmannen inte ta sig in och gjorde en bedömning att det hur som helst är för lågt i tak i grunden för att kunna göra en besiktning.

Det finns endast två luftningsgluggar till grunden och det saknas en inspektionslucka. Jag har försökt att öppna golvet i hallen för att ta mig ner den vägen. Dessvärre möttes jag av en ”vägg”, där huvudbyggnadens grund står i vägen.

Mitt andra alternativt, efter att ha kollat under spisen där jag fått till mig att det ibland finns en inspeltionslucka (fanns ej) är att gräva mig in i grunden från utsidan. Jag har påbörjat arbetet men ännu inte tagit mig in.

Grunden är någon form av puts, uppskattningsvis ca 5 cm, och bakom ligger det stenar, ganska poröst och lätt att jobba sig igenom, hittills. Jag har dock redan mötts av vindpustar med en unken lukt.

Nu till min fråga, är det dumt att ta sig in och öppna upp grunden från utsidan och störa klimatet i grunden? Jag måste ta mig in på något sätt för att kunna besiktiga den. Planen är att i förlängningen lägga byggplast och sätta in en avfuktare. Finns det bättre alternativ? Kan det räcka med att ordna bättre luftning, öppna fler gluggar/luckor för att få bättre genomströmning av luft?

Har förstått att det finns många åsikter i frågan och jag själv har precis börjat läsa in mig på ämnet.

Tacksam för tankar från bättre vetande :)

Bilderna visar platsen där jag påbörjat arbetet med att ta mig in i grunden.
 
  • Renoveringsarbete vid husgrund där sten och puts har grävts fram med hacka på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävningsarbete vid grund till gammalt hus med synliga stenar och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rödmålad timmerbyggnad med grunden delvis grävd framför och synlig putsad yta undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget egentligt svar på din fråga, men...
Du har ju redan försökt det, men en lucka i golvet tycker jag vore ett lättare sätt att börja.
Kanske det inte var rätt ställe där du provade, men det kan väl vara lika svårt att välja rätt plats i grundmuren också?
K K-MS skrev:
Vid besiktningen kunde besiktningsmannen inte ta sig in och gjorde en bedömning att det hur som helst är för lågt i tak i grunden för att kunna göra en besiktning.
Jag tycker tvärt om att grundmuren ser tillräckligt hög ut för att det i alla fall skall gå att krypa in.
Och hur är skicket på golven?
De kanske ändå behöver åtgärdas med blindbottnar, uppriktning och isolering, så rätt som det är är du där och river ändå.
Och det borde väl vara lättare att hitta bästa stället för en lucka i grundmuren om man kan se den inifrån?

Lycka till, och välkommen till Bygga Hus-forumet @K-MS !
 
  • Gilla
K-MS
  • Laddar…
Jag föredrar lucka på utsidan. Det är lättare när man ska gräva ur och städa bort gammalt bös.
 
useless useless skrev:
Jag föredrar lucka på utsidan. Det är lättare när man ska gräva ur och städa bort gammalt bös.
Tack för era tankar!

Men finns det någon variant som är bättre utifrån ett fuktperspektiv? Ska jag öppna upp fler luftningsgluggar eller ska jag tillsluta och installera avfuktare?
 
Vilken åtgärd som sätts in beror på hur det är ställt med krypgrunden. En inspektion behövs göras för att kunna bedöma eventuell åtgärd.
 
Centano Centano skrev:
Vilken åtgärd som sätts in beror på hur det är ställt med krypgrunden. En inspektion behövs göras för att kunna bedöma eventuell åtgärd.
Ok! En sak i taget
Först in och besiktiga!
 
Vad är det du gör nu då, öppnar du ett hål i betongen eller gräver du dig under grundmuren? Det kanske inte är så farligt vilket som, men jag skulle i alla fall försöka hålla ihop det så att du inte underminerar grunden för brett.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det du gör nu då, öppnar du ett hål i betongen eller gräver du dig under grundmuren? Det kanske inte är så farligt vilket som, men jag skulle i alla fall försöka hålla ihop det så att du inte underminerar grunden för brett.
Tanken är att ta sig igenom betongen (eller, det är bara en putsad yta, ca 5 cm, med sten bakom). Men även gräva ut lite i och med att det sannolikt är väldigt lågt i tak i grunden. Jag måste få ut i alla fall 50 cm för att kunna få dit en besiktningsman, har jag fått till mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gjuta en ram runt hålet så grunden stabiliseras och det är lättare att göra en lucka.
 
  • Gilla
K-MS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.