Har på en tillbyggnad höjt taket med 50cm och byggt nya takstolar med bättre lutning, nu lurar jag på var jag ska lägga isoleringen i taket.

Väggarna är 95mm och jag ska regla upp nya väggar inomhus 45mm och isolera.
De nya takstolarna är 145mm och luftning är tänkt ca 45mm under råspont.

ventilationtillbyggnad.jpg

Var och hur hade ni isolerat? Framförallt taket..."Döutrymmet" i taket blir ju inte något att använda som förråd med 50-70cm, ska jag isolera direkt ovanpå glespanelen med typ 95mm? Var plastar jag? Väggarna är i dagsläget 95mm med asfabord och panel, inåt är det plast, plank, treetex. Blir isolering direkt mot treetex utan plast hade jag tänkt.
 
Jag skulle nog sätta den där du hade tänkt men jag skulle också ta tjockare än vad du tänkt.

Sprutisolering gör sig bättre än matta/rulle här tycker jag. Fyll upp till minst 20 cm iaf så tror jag du kommer bli nöjd.
 
Frågan är då hur gör man med luftningen?
När jag höjde väggarna så byggde jag så att säga in takstolarna, jag ställde dom inte uppe på väggen. Så nu har jag ca 45mm mellan undersida råspont och överliggaren där jag tänker sätta nät och inomhus klämma upp asfaboard eller nåt. Eller ska jag låta hela utrymmet mellan råspont och isolering (om jag lägger den på glespanelen innertak) utgöra luftning i ett stort utrymme?
Lösull är nog inte att tänka på tyvärr, det blir ju en del prismässigt i skillnad.
Och hur högt isolerar jag de nya väggarna i så fall, inget alls antar jag..bara låta regelverket stå tomt med board och panel på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.