I samband med byte av ett par nya element har jag fått problem med att tre element andra nu inte fungerar. Är det någon som har tips och uppslag för var jag ska börja felsöka?

Följande har hänt:
I samband med byte av tre element så tömde jag värmesystemet När vi nu har kört igång värmen är det tre element som fungerar/dåligt eller inte alls. Samtliga element är luftade. Se skis (röda element fungerar inte).

1. Ett av de icke fungerande elementen sitter som sista element på sin slinga. Det elementet/matningen till det tömdes aldrig. Elementet innan som sitter på samma slinga, men på våningen ovanför, fungerar bra.

2. Ett element som sitter som sista element på övre våningen fungerar dåligt. Blir varmt, men inte så varmt som andra liknande element. Det tömdes på vatten, men rördes inte i övrigt.

3. Ett av de nya elementen fungerar inte. De gamla kopplingarna sitter dock kvar. Sitter som näst sista element på samma slinga som element 2.

Tacksam för alla tips och uppslag.
 
Antar att du har kollat att returventilerna är öppna och om det är nya element så borde inte termostaten kärva heller. Stäng av cirkpump och lufta igen, kan du inte stänga dom andra elementen och försöka att tvinga värmen att gå dit?
 
Hej,

Låter som du inte trycksatt systemet igen. Det ska vara ett lågt övertryck i elementen (inte bara cirkulationspumptryck). Kolla bruksanvisningen till ditt system för vilken trycknivå det ska vara. Det bör också finnas en manometer (tryckmätare) som i ditt fall står på noll om det är felet. Har du inte manualen kan du ha tur och det är markerat ett område på manometern som trycket ska hållas inom alternativt ett rött streck som inte ska överskridas. Det kan också finnas dekaler på insidan av värmeväxlarskåpet eller typskyltar på pump eller liknande som anger korrekt tryck. En del system har "snabbpåfyllningsventiler" och andra måste man koppla in sig med slang på för att trycksätta. En del ventiler är märkta och andra inte. Trycket skall vara lågt!
Man brukar kunna höra att cirkulationspumpen kaviterar (väser/pyser) om man har för dåligt tryck på grund av luften som far runt i systemet.
Kolla runt lite och är du osäker ringer du till en lokal ockrare. Jobbet tar inte lång tid för en röris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.