Hej! Har en Stiga Villa som en fjäder gått sönder på, fann den under gräsklipparen. Har nu beställt en likadan fjäder. Men jag vet inte vart den ska sitta. Någon som har en aning? :thinking:

Metallfjäder från en Stiga Villa gräsklippare. Mekaniska delar och drivremmar under en Stiga Villa gräsklippare med en synlig fjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på underdelen av en Stiga Villa gräsklippare med synliga remmar och fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Smultronvägen
  • Laddar…
Jag känner igen fjädern, jag hade en villa i några år innan jag tröttnade på det ständiga lagandet. Den kommer inte från klippbordet?
Jag lyckades hitta några gamla bilder på undersidan av min maskin.
Jag ser inget uppenbart just nu, men det kanske hjälper?
 
  • Undersida av en gul gräsklippare med synliga drivremmar och fjädrar numrerade för diskussion om lagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en gräsklippare med remmar, fjädrar och remspännare märkta med siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av en gul maskin med synliga fjädrar, kablar och mekaniska delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en gräsklippare med remdrift, märkt med siffrorna 1, 2 och 3 för att identifiera komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag känner igen fjädern, jag hade en villa i några år innan jag tröttnade på det ständiga lagandet. Den kommer inte från klippbordet?
Jag lyckades hitta några gamla bilder på undersidan av min maskin.
Jag ser inget uppenbart just nu, men det kanske hjälper?
Hej! Tack snälla du för ditt svar. :D Från klippbordet är det inte. Jag får fortsätta klura. Så tråkigt att inte kunna använda den, köpte den begagnad i söndags och fjädern gick efter en kort stund. Så riktig otur. Med vänlig hälsning, Mikaela
 
Men vad är det som inte fungerar? Kan ju underlätta felsökningen att veta det.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
P Pappanille skrev:
Men vad är det som inte fungerar? Kan ju underlätta felsökningen att veta det.
Det går inte att frikoppla :sweat:
 
Jag kunde inte släppa det här eftersom jag känner igen fjädern så väl!
Jag undrar om jag inte hittat den nu?
 
  • Explosionsritning av maskindelar med markerad del nummer 16, antydan om en fjäderkomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar konstigt att det inte skulle gå att frikoppla på grund av den där fjädern. Vanligtvis så jobbar man mot en fjäder när man frikopplar och om fjädern saknas så blir pedalen slapp. Men följ kopplingspedal bakåt och leta efter hål som kan ha haft en fjäder i sig.
 
  • Gilla
jehn
  • Laddar…
Jag tror att fjädern ser till att man inte kan "koppla ur för hårt", för att skona ett ändlägesstopp, eller eventuellt förhindra att vibrationer från kopplingsarmen fortplantar sig till pedalen.
Det kan också vara så att om något trasslar till sig i kopplingsarmen när man trampar ur så kommer pedalen att fara upp med ganska våldsam kraft (?) och fjädern sitter där av säkerhetsskäl.

Ju mer jag funderar på det känns det som att det var något bakvänt logiskt och onödigt krångligt med kopplingen som ganska enkelt hade gått att lösa om man bara vågat göra ett lite större omtag på ritningsbordet när man designade funktionen.
Det var som sagt några år sedan jag behövde bry mig om den :)
 
Kontrollera så att tryckstången, och infästningen för denna är okej vid kopplingsarmen, om något har släppt här så kan fjädern ha lossnat i samband med detta.
Att fjädern lossnat kan med andra ord vara ett följdfel.
 
En ett år gammal tråd nu, men eftersom jag nyligen bytt den där fjädern så kanske det kan hjälpa någon framöver.

Fjädern (16) drar tillbaka stången (45) som skjuter upp kopplingspedalen i drivläge. När fjädern saknas blir kopplingen slapp och det uppstår konstant friläge.

Svårt att avgöra exat var fjädern ska fästa i chassit, men det finns en liten v-formad del i chassit på den bygel där en av de andra fjädrarna fäster. Jag fäste fjädern där och nu driver den igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.