Ska lyfta i en ytterdörr och fick för mig att använda de där nya tätbanden som finns som är expanderande. Men , sätter man tätbandet utanför karmskruvarna eller längst in mot insidan ? :confused:
Har surfat runt på pdf tipps om "så här monterar du din ytterdörr" men det verkar som om tillverkarna av ytterdörrar fortfarande vill använda drevremsa och fogmassa.
Är de nån som vet hur de ska sitta?
mvh

http://byggpriser.se/k-rauta_p/50/500923733.html
 
På insidan.
 
Ok, Ska man "fylla på" sen med vanliga drevremsor så hela spalten blir fylld?
 
Ja precis så gör man.
 
På en del siter förordar tillverkarna att fylla med fogskum utan träkilar och en del andra är helt emot.
Har fått för mig att själva dörrkarmen sitter stadigare och utan köldbryggor. Men å andra sidan så går det väl inte att efterjustera när man sätter med fogskum, fast å andra sidan,,,, Ja vad är bäst?
 
Man ska montera den på utsidan. Sök på 3c.nu eller leifarvidsson.se
 
Hej,

Problemet som så ofta är att den avgörande tekniska informationen saknas för att avgöra var den skall sitta. Är den diffusionsöppen skall den sitta på utsidan, är den diffusionstät skall den sitta på insidan. Det finns compriband med båda egenskaperna, se t.ex information från företaget Hannoband.

femitolv
 
Hej igen

Efter research på tremco-illbrucks schweiziska hemsida antar jag att bandet är en Illbruck TP020 Illmod duo. I detta fall skall den sitta på utsidan eftersom den är diffusionsöppen.

femitolv
 
Snailman
Redigerat:
Har kollat in "specen" på mitt drevband.
Det står bl,a
UV- och väderbeständig, inbyggd ångspärr och slagregnstät upp till 600 Pa.
ljuddämpande ner till 50 dB samt ett U-värde på 0,8.
Då borde de väl bli monteering på innesidan
:)
 
"Då borde de väl bli monteering på innesidan smile.gif



"

Japp.

Pga: "inbyggd ångspärr"

Sedan är det ju bara motsägelsefullt och förvirrande med "
UV- och väderbeständig, ... och slagregnstät upp till 600 Pa." Detta indikerar att den ska sitta på utsidan, vilket ångspärrar aldrig ska göra.
 
Tänk på att det är skillnad på fogband och drevband. En del pratar om fogband och några pratar drevband.
 
skillnad på fogband och drevband. :eek: Tell me!!!
Nu är ju 600 Pa = 0.006 Bar vilket är ju ganska lite tryck
 
Ett fogband ersätter en utvändig fog, diffusionsöppet men slagregnstätt. Man måste dreva upptill ett fogband. Ett drevband är precis vad det låter som, ett självexpanderade drev. Ett drevband är ca 50mm brett och ett fogband ca 10-15mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.