En bekant till mig vill trots min uppmaning att behålla originalfönstren byta till moderna fönster på sitt 1870 tals hus i småland, och frågade mig om det fanns nåt värde i de gamla, vilka var i fint skick och vad jag kunde se med de gamla originalglasen kvar, kompletta med innanfönster till alla 12 fönster, jag blev aldelles kall när han ville såga sönder karmarna så jag frågar er om det finns nånstans han kan vända sig för att sälja dessa fönster, jag tipsade om gysinge och hustillhus men det kanske finns fler ställen som köper?
jag känner att jag måste göra min plikt för att se till så dessa fönster kommer till användning. vad kan värdet vara undrar han? jag tror det är högt men ni får gärna ge förslag, de var i gott skick vad jag kunde se, kompletta och hade som sagt gamla "ojämna" glas, måtten vet jag inte än men kan fråga honom, men ganska normala mått, varken stora eller små.
 
Kolla vad som finns på www.byggigen.se för att få en uppfattning om priser.
Om din bekant säljer direkt på tex Blocket, så får han nog lägga sig lite lägre i pris, men det kan ändå bli en bra affär jämfört med att sälja till ett företag. Annars finns ju Qvarnarps byggnadsvård i Småland, de har ett begagnatlager och köper nog gärna fler fönster.
 
Jag skulle ju gissa att han får lite mer om han lägger ut dem själv på blocket. Annars ska ju företaget ta ut sin del av förtjänsten och de vill ju därför köpa så billigt som möjligt.
 
Japp, ta en bild, mät upp fönstren och lägg ut dem på blocket. . . jag vill ha 3-rute spöjsade fönster som är ca 133 höga, 45 breda och 2,5 tjocka. :) :) :) Micke
 
skall förmedla infon till honom, i senaste mailet skrev han att måtten var 107x45 men det skulle jag tro gäller enbart fönstret, om jag minns rätt så var det 2 fönster i varje karm, alltså dubbelt så breda.
är nån här intresserad kan jag förmedla telefonnumret till han så kan ni ringa och fråga, skicka PM isåfall.
 
Fast det bästa vore ju förstås om du kunde övertala honom att ställa undan såväl ytterbågar som innanfönster på vinden eller i annat lämpligt utrymme. Då kan kommande ägare sätta tillbaka originalen någon gång i framtiden.
 
Ja Sara-B har kanske den bästa lösningen egentligen. Vi hade blivit jättelyckliga om förre ägaren gjort sig besväret att faktiskt ställa de gamla fönstren på logen eller nån annanstans inne och om han brytt sig om att ta ur karmarna hela istället för att ta sönder dessa. Då hade vi kunnat sätta tillbaka dem nu...

Kanske kan du övertala honom att ställa undan dem isätllet!
 
Ännu en som blivit lurad av energirådgivare/fönstertillverkare ;)
Fönstren tillhör huset
den ankommer på den temporäre ägaren att förvalta det med omsorg
alltså försiktigt montera ur karmarna och ställa dom i uthus eller på vind
är han pekuniärt lagd kan du väl säga att värdet på huset i framtiden kan vara avsevärt högre om originalfönstren finns bevarade :)
 
drjukebox skrev:
Ännu en som blivit lurad av energirådgivare/fönstertillverkare ;)
Fönstren tillhör huset
den ankommer på den temporäre ägaren att förvalta det med omsorg
alltså försiktigt montera ur karmarna och ställa dom i uthus eller på vind
är han pekuniärt lagd kan du väl säga att värdet på huset i framtiden kan vara avsevärt högre om originalfönstren finns bevarade :)
ungefär så tycker jag också, men det är jag det..
jag lyckades iallafall övertala honom att inte såga sönder karmarna..
så han skulle kolla runt med de olika byggvårdfirmorna och kanske lägga ut på blocket.
 
Usch... har han räknat på avskrivningen på fönstren mot vad han spar i energi?
Läste nånstans att på 10 år har du betalat av investeringen i nya energiglas i gamla innerfönstrena mot det du spar i energiförlust att behålla de gamla glasen (inkl täta fönstren!)

Att byta mot mot nya 3glasfönster skulle ta 40 år innan du går plus, investering mot energibesparing. Och frågan är hur fina de nya fönstren är om 40 år?

Våra fönster hittade vi i uthuset, dom är på väg in nu, vi är så himlans glada för det!
 
d^_^b Så glad jag blir av JonoMaria! Tänk om fler räknade på det sättet. Här omkring har vi många fina gamla gårdar, men de senaste åren har många fina välhållna gamla fönster försvunnit för att ägarna har kommit på att det är bäst att byta när man får en liten slant från staten....:( kortsiktigt tänkt iaf i det långa loppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.