Vad räknas som byggnad, är det takytan eller fasaden? Ska bygga intill prickmark. Räknas takutsprånget får jag längre till prickmarken från fasaden.
 
Å Åke Karlsson3 skrev:
Vad räknas som byggnad, är det takytan eller fasaden? Ska bygga intill prickmark. Räknas takutsprånget får jag längre till prickmarken från fasaden.
Det är ytterväggmått som räknas om du har ett normalt takutsprång på 50 cm. Är det längre än så (51 och uppåt) räknas byggnadsarean ut till takkant.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Sedan är jag lite osäker på hur man ser på det vid prickmark, om utsprång får gå in på prickmarken.

Ett takutsprång får ju ex. inte gå över tomtgräns om man får bygga nära gränsen.
 
Vi har prickmark längs med ena sidan av huset, där är det måttat mot fasaden, inte vårt rejäla takutsprång a la 70tal, eller för den delen källartrappa och kökstrappa.

Hus byggt -71 med detaljplan från 40-talet.
 
K
H hempularen skrev:
Ett takutsprång får ju ex. inte gå över tomtgräns om man får bygga nära gränsen.
Fast det är väl knappast jämförbart. Att det går över fastighetsgränsen eller är inom fastighetsgränserna men över prickad mark.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
L
Jag fick besked i januari att det är grundplaceringen som gäller. Bygger garage kant i kant med prickad mark och fick bygglov
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
K
L lindmark_85 skrev:
Jag fick besked i januari att det är grundplaceringen som gäller. Bygger garage kant i kant med prickad mark och fick bygglov
Något takutsprång över prickade marken?
 
L
Ca 35cm
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.