Hej,

Jag håller på att renovera där jag har öppet upp till nock och vill förbereda inför elektrikerns jobb. Jag har tänkt att dels ha en ledlist som ligger uppe på takstolens underarm som lyser uppåt som mysbelysning, dels ha infällda led-spotlights i taket.

Jag undrar hur man gör för att strömförsörja dessa led’ar eftersom jag alltid bara sett korta kablar (som ingår) mellan trafo och led. Var placerar man trafon, jag vill inte ha den ovanpå underarmen…? Och för spotlights, har man trafon intill spotlight’en i taket?

Hade jag fått drömma fritt hade jag tänkt mig att ha vanliga väggströmbrytare eller väggdimmers där även trafon fanns i apparatdosan vid dörren in till rummet, och sen lägga kablar i vp-rör fram till led’arna på underarm och i tak. Men finns det? Jag har bara sett färdiga kit i byggaffärerna där sådant montage inte är möjligt. Finns det andra ställen att köpa mer anpassningsbara ledinstallationer?

Måste man ha skyddskåpa mot isoleringen i taket för led-spotlights, eller det är bara för halogen-spots?

Finns det någon bra hemsida kanske, där man kan läsa på mer och få inspiration för ledbelysning?

Mvh
Mats
 
S Skånepåg skrev:
Men finns det?
Kanske inte, men du kan ju skarva på RKUB eller annan lämplig ledning. Det måste inte vara "färdiga" sladdställ.
S Skånepåg skrev:
Måste man ha skyddskåpa mot isoleringen i taket för led-spotlights, eller det är bara för halogen-spots?
Det finns inget generellt svar på det, utan du får läsa installationsanvisningen.
 
MrJay
Det går att ha längre avstånd mellan trafo och LED men då kan du glömma 5V LED paket-slingor som säljs i vanliga affärerna och behöver antagligen också en Logic Level Shifter för datasignalen. Hursomhelst, kolla på Intermit.Tech kanalen på youtube för att samla på dig kunskap inom ämnet. Personligen köper jag alla mina LED direkt från Kina, kolla på Aliexpress eller Amazon.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kanske inte, men du kan ju skarva på RKUB eller annan lämplig ledning. Det måste inte vara "färdiga" sladdställ.
OK, tack! Men finns det trafos som får plats i en vanlig apparatdosa?
 
MrJay MrJay skrev:
Det går att ha längre avstånd mellan trafo och LED men då kan du glömma 5V LED paket-slingor som säljs i vanliga affärerna och behöver antagligen också en Logic Level Shifter för datasignalen. Hursomhelst, kolla på Intermit.Tech kanalen på youtube för att samla på dig kunskap inom ämnet. Personligen köper jag alla mina LED direkt från Kina, kolla på Aliexpress eller Amazon.
12V LED fungerar bättre. De är inte lika känsliga för spänningsfall i ledningarna.
 
  • Gilla
Skånepåg
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det går att ha längre avstånd mellan trafo och LED men då kan du glömma 5V LED paket-slingor som säljs i vanliga affärerna och behöver antagligen också en Logic Level Shifter för datasignalen. Hursomhelst, kolla på Intermit.Tech kanalen på youtube för att samla på dig kunskap inom ämnet. Personligen köper jag alla mina LED direkt från Kina, kolla på Aliexpress eller Amazon.
Finns det någonstans att läsa/hitta max längd mellan trafo och LED för olika spänningar?
Ja herregud, Intermit.Tech verkar nästintill vara professor i ämnet 😆 Jag har nog inte riktigt det intresset eller orken att titta genom alla de filmerna, men tack för tipset!
 
Hur lång kabel du kan ha mellan trafo och belysning hänger samman med effekten på led-listen och vilket spänningsfall i kabeln som är acceptabelt.
Ju högre effekt (W), ju högre ström i kabeln och ett högre spänningsfall i kabeln.

Kanske ska du bara montera ett eller två eluttag på lämplig och dold plats. Där kan du sedan själv montera passande drivdon/trafo och koppla led-list/spottar med klenspänning.


.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
I princip är det bara 5V LED som har problem med långa ledare, detta då dioden kräver nära 5V.
 
S Skånepåg skrev:
OK, tack! Men finns det trafos som får plats i en vanlig apparatdosa?
Det var du som sa att du ville ha den där så det trodde jag du hade kollat. De som finns är dock inte så effektstarka så jag kan inte säga om det finns nån som passar dig. Bäst är ett separat utrymme för drivdonen.

Det finns normalt ingen maxgräns på längden såsom det finns för halogen, men kolla bruxet. Är det konstantström så är de helt oberoende av längd (men med visst begränsning i effekt). Även konstant spänning är ganska okänslig pga den låga strömmen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
MrJay
pacman42 pacman42 skrev:
I princip är det bara 5V LED som har problem med långa ledare, detta då dioden kräver nära 5V.
Stämmer. Dock får *alla* LED-slingor problem när man har för långa ledare/trådar för datasignalen, oavsett om det är 5V, 12V eller 24V LED slinga. Detta är eftersom de allra flesta kontrollenheter skickar ut 3.3V signal som över längre avstånd blir förstörd/oläslig och slingan börjar flimra och ballar ur. LED slingor kan ta emot 5V datasignal och man kan komma runt detta problem med Logic Level Shifter som ökar signalen från 3.3 till 5V eller tjockare ledare för datasignal. Det finns andra lösningar med offer-pixel och annat men dessa går jag inte in på.

I mina tester med min adresserbara 24V RGBWW LED så har jag lyckats med 20m på både el- och dataledare mellan LED slingan och kontrollenhet med trafo utan Logic Level Shifter (dessa är beställda). Jag löste det med dubbla 0.75mm trådar för datasignalen (tjockare tråd, mindre mostånd....) Avstånd till trafo har aldrig varit ett problem i mitt fall.

Lycka till.
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
Stämmer. Dock får *alla* LED-slingor problem när man har för långa ledare/trådar för datasignalen, oavsett om det är 5V, 12V eller 24V LED slinga. Detta är eftersom de allra flesta kontrollenheter skickar ut 3.3V signal som över längre avstånd blir förstörd/oläslig och slingan börjar flimra och ballar ur. LED slingor kan ta emot 5V datasignal och man kan komma runt detta problem med Logic Level Shifter som ökar signalen från 3.3 till 5V eller tjockare ledare för datasignal. Det finns andra lösningar med offer-pixel och annat men dessa går jag inte in på.

I mina tester med min adresserbara 24V RGBWW LED så har jag lyckats med 20m på både el- och dataledare mellan LED slingan och kontrollenhet med trafo utan Logic Level Shifter (dessa är beställda). Jag löste det med dubbla 0.75mm trådar för datasignalen (tjockare tråd, mindre mostånd....) Avstånd till trafo har aldrig varit ett problem i mitt fall.

Lycka till.
Och data signal finns för RGB och individuellt adresserbara LEDar, men inte enklare slingar.
 
Jag har insett att det inte fanns färdiga lösningar för mitt projekt att sätta spottar i taket. Såjag köpte komonenter:
Spottar som går att montera i en apparatdosa för infällt montage. Spottar vazar av konstantströmmodell med 350 mA.
Drivdon för konstantström. De flesta kan ställas om mellan 350 mA och 500 mA och kanske fler nivåer.
Som kopplingskabel valde jag biltemas röd/svarta dubbelledning.
Konstantströmsspottarna måste seriekopplas och det kräver edn del eftertanke vid rördragning mellan apparatdosorna. Dimringen av drivern sker enklast med en vanligt strömbrytare som byggts om till återfjädring. Många nyare strömbrytare kan byggas om med små billiga fjädrar från handeln. Någon smart lös ning behöver du inte för detta.
Mitt tips är att provkoppla allt på köksbordet så du vet hur det ska vara sedan. Det tog mig en stund att ställa in drivdonet på rätt sätt och tills allt lyste som det skulle.
 
Tack alla för inputen!

Jag har insett att detta inte är något man lär sig på en kväll, så jag får ta och läsa på och sondera marknaden lite 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.