Skall bygga en utbyggnad av ett hus (utbyggnad på c:a 11x6m), vilken skall placeras på gjutna plintar, håller på med ritning till plintar/grund, regelstommen och funderar på en sak.

Gjuter plintar med gjutrör 20cm(runda)
Kommer att bli bärlinor med golvbjälkar mellan dessa, samt en tredje bärlina under mitten av golvbjälkarna, som dessa vilar på.


Var exakt skall man låta de yttre bärlinorna vila på plintarna?
Är det så att man låter dessa gå kant i kant med ytterkanten på plinten?
Dum fråga men blev osäker pga risk för snedbelastning på plinten eller någe:confused:

Kommer iofs att ha järn som de är fästa i, så någon risk för att de skall "glida" av plinten borde det inte vara :rolleyes:

Behöver svar för att inte gjuta plintarna på "fel" ställe :D

/AH
 
Lämpligen sätter du bärlinorna centriskt på plintarna.
Plintarna ställer du en liten bit in från fasaden.
Då kommer dina golvbalkar att gå en liten bit förbi plintarna för att kmma fram till fasaden.
Detta är absolut ingen nackdel för bärningen.!
 
Hmm gissar jag har fel ordval för facktermer, men ska försöka förklara... :)
[ Vet inet om man kallar de yttre "bärlinorna" för det ]

Har ont om platts under huset, så tänkte ha två "linor" (bärlinor, eller bjälkar, eller vad nu kalla dem) längs långsidorna på byggnaden, och mot dessa fäster jag golvbjälkarna (6m långa) mellan (med balkskor eller annat).
På mitten och under har jag en lägre placerad "bärlina" som stödjer golvbjälkarna på mitten.

Frågan rörde den rad med plintar som de yttre "bärlinorna" vilar på, den som löper mitt under byggnaden är naturligtvis centriskt placerad. Men gör jag lika med de yttre linorna så kommer delar av plinten sticka ut utanför fasaden (golvbjälkatrna är fästa mot och inte kan sticka ut utanför linan)

Hoppas du förstår, annars får jag försöka posta en bild som beskriver... (lite ny på detta forum)


Men stort tack för ditt snabba svar! :)
 
Om vi börjar med terminologin:
Underst på/i marken har du plintar.
På plintarna ligger det sen bärlinor, i ditt fall 3 st, en vid vardera fasad och en i mitten.
På bärlinorna liggar golvbalkarna/golvbjälkarna (det är alltså samma sak, en del säger vasar eller åsar!).

Sen går vi till plintarna igen: De plintar som ska vara vid fasaderna placerar du en liten bit in från fasaden. Kanske med fasadlivet i linje med plintarnas yttersida.
Sätt sen fästbeslagen, "gafflarna", centriskt i plintarna.
Då kommer de två bärlinorna vid fasaderna att hamna en liten bit innanför fasaderna.
Golvbalkarna kommer att fortsätta förbi dessa bärlinor och nå fram till fasaderna.
 
ja, var ju det du skrev i ditt förra inlägg... :confused:
Det jag försökte förklara var att det inte ser ut som du tror, dvs att golvbjälkarna INTE sticker ut utanför de yttre bärlinorna, utan de är fästa MOT dessa.

Den konstruktion jag tänkte på (som nog kallas nått annat) är att hänga golvbjälkarna med hjälp av balkskor direkt i de yttre "bärlinorna" (eller vad jag ska kalla dessa). Detta pga att inte bygga så mycket på höjden.
dvs jag har ingen möjlighet att låta golvbjälkarna sticka ut, utan det är bärlinan som kommer att ligga i direjt ytterkant med fasaden, därav problemet med placeringen på plintarna ;)

Eller är det så att det är det en helknäpp konstruktion jag tänk mig...
 
backebygg skrev:
ja, var ju det du skrev i ditt förra inlägg... :confused:
Det jag försökte förklara var att det inte ser ut som du tror, dvs att golvbjälkarna INTE sticker ut utanför de yttre bärlinorna, utan de är fästa MOT dessa.

Den konstruktion jag tänkte på (som nog kallas nått annat) är att hänga golvbjälkarna med hjälp av balkskor direkt i de yttre "bärlinorna" (eller vad jag ska kalla dessa). Detta pga att inte bygga så mycket på höjden.
dvs jag har ingen möjlighet att låta golvbjälkarna sticka ut, utan det är bärlinan som kommer att ligga i direjt ytterkant med fasaden, därav problemet med placeringen på plintarna ;)

Eller är det så att det är det en helknäpp konstruktion jag tänk mig...
Varför?
Mkt enklare konstruktion på andra sättet...
 
Jo håller med, skulle vara enklare (och mer normalt kanske) som du beskriver, men marken sluttar och jag får problem med att få plats med med bärlinan under huset, vill kunna ansluta mot befintliga delen i samma plan.

Fast när jag tänker på det, jag slipper en j-la massa balkskor, eller motsvarande strul med att fästa upp golvbjälkarna om jag som du säger, låter dessa vila på och bäras upp av bärlinorna...
 
Redigerat:
backebygg skrev:
Jo håller med, skulle vara enklare (och mer normalt kanske) som du beskriver, men marken sluttar och jag får problem med att få plats med med bärlinan under huset, vill kunna ansluta mot befintliga delen i samma plan.
OK, förstår.

Om du vill lägga bärlinorna excentriskt på plintarna får du tänka till lite när det gäller armeringen av plintarna.
Speciellt viktigt blir det att förutom längsgående järn även ha byglar.
Fäst gärna ett par extra byglar i toppen av plintarna.
 
och med "byglar" menar du... :D

Jo, armering ja... man kanske ska vara mer noga där...
Men min normala plintmetod är att först gjuta en bottenplatte i en grop, i med några järn som får sticka upp. ner med ett rör runt, och så fyll upp med jord i hålet runt. Sedan i med betong och stoppa i några enkla eller dubbelvikta järn (man tager vad man haver)


/*
Men med din lösning då, sätter man kortlingar längs hela långsidan då, mellan golvbjälkarna, för få en låda att stoppa issoleringen i, eller :confused:
*/


Nu gör jag mig riktigt dum, men det tycker jag man kan få kosta på sig :)

Jag är inte helt borta på att bygga, men hellre några för många dumma frågor som man får svar på, eller inga svar alls och man missar en bättre lösning...


Tackar för du tar dig tid.
 
Redigerat:
backebygg skrev:
och med "byglar" menar du... :D

.
Byglar är järn som har bockade runt som en kvadrat, rektangel eller cirkel.
Läggs vinkelrätt mot huvudarmeringen.
De används för att "hålla ihop" pelaren i sidled. Man kan tex anv 6 mm järn till detta.
Normalt ska de ligga med cc 300, men i ditt fall ska du lägga cc 100 eller 150 överst.




backebygg skrev:
/*
Men med din lösning då, sätter man kortlingar längs hela långsidan då, mellan golvbjälkarna, för få en låda att stoppa issoleringen i, eller :confused:
*/
Det behöver inte var kortlingar, du kan spika en bräda på ändan av golvbalkarna.
 
Mikael_L
Vi har uppfört en utbyggnad som du beskriver och hängt upp golvåsarna på balksskor mellan bärlinorna. Vi placerade bärlinorna en aning utifrån centrum på plintarna och la syllen i liv med ytterkanten på bärlinorna. Dock så satte vi en 45*45 utanpå det stående stomvirket och utanpå det masonit som vindkydd, spikregel 22 mm samt panel 22 mm så panelen hamnade ca 45 mm utanför plintarna.
 
Anaitis så armerar man då man ska ha väldigt tunga laster på stolpar fast bättre lite för mycket än för lite. I så fall måste han gjuta fyrkantiga stolpar eller så tillverkar han runda ringar i 6mm armeringsjärn och då borde dom va 1-2 cm ifrån betongens yttre ytan om jag har rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.