Har sökt men inte hittat något svar...

Var på väggen ska man placera dosan om man inte bestämt precis vilken fläkt man ska ha? Fläkten kommer vara väggplacerad med röret rakt upp, inget skåp eller så.
 
2000mm över golv så att uttaget täcks av fläktkåpan. Du måste alltså veta var centrum av fläkten kommer vara för att slippa se uttaget.
 
Aha, tack! Fattar jag dig rätt, på två meters höjd och vågrätt över centrum på spisen? Vi bestämde oss hastigt och lustig förresten, blir nog den här:
 
  • e9004250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, vet du exakt kan du sätta uttaget mot ena kanten av fläktkåpan. Sätter du i centrum av spisen har du i alla fall någon centimeter att spela på i sidled med fläktkåpan om den ska flyttas eller om ni ska byta fläkt i framtiden..
Skulle nog kalla det lodrätt över spisen, men du fattade nog rätt.
 
Jo, lodrätt förstås. :) Tack!
 
Jag håller med. Sätt den så att den döljs. Men, jag tror att den ska sitta, enligt regelboken, så att man lätt kan bryta matningen till fläkten.

Gäller för övrigt även slangen till imkanalen. Vilket jag inte kan få ihop. Min fläktkåpa är ihopskruvad och det kommer att ta mig en kvart att slita bort slangen i händelse av brand. Men det är ett annat forum...

Jörgen
 
Jag har börjat köra med rörutlopp och sedan kulouttag för fläkten så man slipper problem med ett uttag bakom en styv kanal :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.