Hej vi har ett nytt vanligt kaklat badrum med typ paxfläkt i taket.

Men vi har ingen tilluft till badrummet. Vart skall den tas. Det sitter en vanlig innerdörr in till badrummet.

En del tar det i toppen av dörren och en del i botten.

Vi har takfläkt på huset så det är mekanisk frånluft som tar vid när inte badrumsfläkten går(startar på fukt)
 
Jag tar i botten. Jag tror ventilationen fungerar bättre då. Man tar in något svalare golvluft under dörren och suger ut varmare fuktig luft från taket (gärna diagonalt i badrummet från in-luften sett.
Om man bara tar in över dörren så känns det som att den luften går direkt till utsuget ....
 
Golvet! I vanliga rum tar man dock normalt längst upp.

Jag köpte små runda plastgaller på hornbach och borrade hål längst ner genom dörren.
 
Dsl skrev:
Golvet! I vanliga rum tar man dock normalt längst upp.

Jag köpte små runda plastgaller på hornbach och borrade hål längst ner genom dörren.
Precis vad jag funderar på att göra! d^_^b
Skulle du kunna länka till var på hornbachs hemsida jag kan hitta något lämpligt?
Tack på förhand!
 
Normalt så använder man en våtrumströskel. Det är en tröskel där det bildas en springa under dörren, och där tröskelns höga del sitter lite innanför sin normala position, då skapas en springa i underkant för luft.

Har sett att sådana trrösklar finns färdiga att köpa på ex. Bauhaus, säkert på andra byggmarknader också.
 
Jag köpte en vanlig låg slät tröskel på byggmax, är visst godkänt när tätskiktet vid tröskeln hamnar 20 mm ovanför golvbrunnen. Dörren monterade jag så att en rejäl springa mellan dörr och tröskel uppstod. Är väl en smaksak men jag tycker dessa höga badrumströsklar ser hemska ut!
 
De behöver inte vara så höga, typiskt så har man en "barriär" mot badrummet på ca 20mm. Om man tillverkar tröskeln själv, så får man lätt till vilken höjd man vill. Så länge man klarar BKR kravet på höjd (20 mm över golvbrunnen).

Men som sagt finessen är att det skall vara en springa på typ 10mm.
 
Vill man ha tilluft och öppet där när man är på dass.
Gött med lite ljudisolerat så inte varje plums och piss låter ut i huset.
 
Saab 9-5 Aero skrev:
Vill man ha tilluft och öppet där när man är på dass.
Gött med lite ljudisolerat så inte varje plums och piss låter ut i huset.
Om du skiter så det hörs i hela huset så är du nog ensam om det här på forumet..;) Men då om något vill du väl ventilera ut det? Inte släppa ut hela "vulkanutbrottet" i hela huset när du öppnar dörren? Därför tilluft vid tröskeln och utsug ovan duschen, ut över taket.. d^_^b
 
granis70 skrev:
Precis vad jag funderar på att göra! d^_^b
Skulle du kunna länka till var på hornbachs hemsida jag kan hitta något lämpligt?
Tack på förhand!
Hornbach har inte sitt sortiment på nätet, så nej. Men det är ju bara att botanisera lite, finns grejer på varje bygghandel. Garderobsluftare tror jag mina hette.

Valde runda eftersom de är lättast att montera (kräver bara en stor borr, i mitt fall ~43mm).

Anledningen till att jag valde dörren var att jag ändå hade loss den för totalslipning och målning och att tröskeln precis slipades och lackades i samband med golvet.

Kan posta en bild imorrn på resultatet om intresse finns.
 
Dsl skrev:
Hornbach har inte sitt sortiment på nätet, så nej. Men det är ju bara att botanisera lite, finns grejer på varje bygghandel. Garderobsluftare tror jag mina hette.

Valde runda eftersom de är lättast att montera (kräver bara en stor borr, i mitt fall ~43mm).

Anledningen till att jag valde dörren var att jag ändå hade loss den för totalslipning och målning och att tröskeln precis slipades och lackades i samband med golvet.

Kan posta en bild imorrn på resultatet om intresse finns.

Skulle vara jätteglad över bild! :D Tusen tack om du kan tänka dig att lägga ut. Vill gärna visa maken som jag försöker övertyga. Ska söka på garderobsluftare på nätet också för att se om det ger napp.

I vårt fall (inte trådstartaren) så är tröskeln till badrummet och toalletten hög och inte möjligt att ändra den just nu. Däremot dörren som ändå ska bytas så småningom har jag inget emot att borra i.
 
Man bör placera öppningen på ett sätt som möjliggör att luften blandas med den fuktiga (längsta) sträcka. Det uppnås om tilluften kommer via nedre kanten av dörren. Vill man, kan man ta det uppe med. Eller via hål i väggen!
Då går det att välja placering som sprider inga BOOM mot vardagsrummet ;)
Samma gäller håltagning i dörren. Borra från båda sidor med offset. Se bara till att fri flöde uppnås.
 
Ett tips:
Slopa tröskeln helt till toalett/badrum och helst även andra rum,
så blir det bra ventilation.

Vad gör egentligen trösklar för nytta :O

En vacker dag går ni omkring med hjälp av rullator eller kanske rullstol till och med.
Då är trösklarna bara till hinders.
Och med ökande ålder tilltar också lomhördheten d^_^b
 
KnockOnWood skrev:
Ett tips:
Slopa tröskeln helt till toalett/badrum och helst även andra rum,
så blir det bra ventilation.

Vad gör egentligen trösklar för nytta :O

En vacker dag går ni omkring med hjälp av rullator eller kanske rullstol till och med.
Då är trösklarna bara till hinders.
Och med ökande ålder tilltar också lomhördheten d^_^b
Du har rätt :)
Men då ska man inte glömma om fall mot brunnen och 20 mm till golvnivå.
De flesta jag känner har vanliga mässing lister i stället för trösklar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.