Vad kan vi göra av vår lilla tomtbit i östläge? Vi bor i Umeå och har denna tomtbit att göra något fint/lummigt/roligt av.. Då det är skugga nästan hela dagen är det mer mossa än gräs på platsen. Vilka växter skulle passa? Förslag på bra, men mindre träd? Vi är helt öppna för förslag!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara entrésida?! Då är det bra att tänka att det ska vara något som är trevligt även vintertid.

Har ni någon som helst funktion som ni saknar? Vore bra att baka in det tänker jag. Cykelställ? Soptunnor? Sittplats?

Bort med gräsmatta, helt riktigt. Ingen idé i skugga. Kör hellre med marktäckande växt.

Försök få fram någon form, kanske en större yta som kan rymma en bänk, det ser alltid välkomnande ut på en framsida.

Jag är själv från Luleå... Men jobbar bara i 08-området vilket gör att mitt "kartotek" av växter är lite skralt gällande Umeå. Bäst är att åka till en bra plantskola med mycket kunskap.

Men bra är att först välja något tema som ni gillar. Exempelvis frodigt och lummigt eller romantiskt och försöka skapa ett enhetligt intryck med växtvalen. Träden behöver inte var skuggträd, eftersom kronan förmodligen når ljuset. Välj ett träd med vacker stam, t ex näverhägg Prunus maackii 'Honey', för extra vintervärde.

Ni verkar även ha ett fönster där, kanske bättre med ett buskträd istället för träd, för att få inskynsskydd. (Dvs en buske med flera stammar, som man klipper bort låga grenar på, så kronan lyftes.)

Ringa in eventuella funktioner och behov och platsen faktorer (som t ex insyn, jordmån, ev snöhögar vintertid, antal soltimmar) först. Sen kan man börja mejsla ut olika lösningar.

Hoppas det hjälpte på traven...
 
  • Gilla
Daniel Örnberg
  • Laddar…
Tusen tack! Bra svar på väldigt flummig fråga! :)
Vi fick en hel del att tänka på som vi inte skulle kommit på själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.