Hej!
Vi har nyligen tilläggsisolerat vår övervåning i samband med totalrenovering. Vi kommer att isolera vinden med ekofiber, samt byta samtliga fönster i huset.
På mellanvåningen blir det golvvärme och braskasett.
Men vi velar om vi ska tilläggsisolera där också.
Är det så att vi åtgärdat de största värmeläckagen genom vinden, fönstren och övervåningen och kan leva med att det läcker lite genom väggarna (trästomme från -39, obefintlig isolering) eftersom vi har ett bra värmesystem?
Eller riskerar det att kännas dragigt på mellanvåningen med stora energiförluster?
Någon som kan och vet?
 
Det är mycket svårt att svara på. Dock tycker jag att ni har börjat på precis rätt sätt och åtgärdat det viktigaste. Bara det kommer ni att spara många kilowatt på. Går det att göra en bedömning på hur mycket isolering det fnns i väggarna och vad den består av?

Är väggarna isolerade med kutterspån och endast 45 mm - då tycker jag att ni bör åtgärda detta inom något år eller två.
 
När vi öppnade väggen på övervåningen hittade vi ingen isolering alls, bara luftspalt. På innerväggen satt dock någon form av tjock pappskiva som kan tänkas isolera lite.
Problemet är att jag helst inte vill isolera invändigt på undervåningen eftersom det försvinner så mycket yta.
Om vi inte behöver isolera väggarna där, tänkte vi bara sätta på ett extra lager gips för att dölja urfräsningarna för elen.
 
Om ni ska bo där permanent så tycker jag verkligen att ni ska ha någon typ av isolering. Inneklimatet blir bättre samt jämnare och ni sparar energi. Tänk på att isolering också hjälper mot värme på sommaren. Endast gips är på tok för lite.

Räkna på hur mycket yta ni tappar med olika tjocklekar på väggarna och gör en bedömning vilken isoleringstjocklek som känns rimlig för er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.