Så här ser det ut på vinden på huset. Taket är plåt och gammalt men relativt helt vad jag kan se förutom några spikar som släppt. Men nu funderar jag VART kommer det in fukt? Verkar inte vara någon stor mängd för spånet på vinden är torrt. Kan det komma in vid skorstenen/murstocken? Kanske plåten inte håller tätt där? Vad tror ni?
Är helt torrt på andra sidan av taket i samma vindslucka samt på andra sidan av morstocken vad jag kan se.
Bild på en vind med träbjälkar och synliga tecken på fukt runt takets plåt, med fokus på en möjlig inträngningspunkt för fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk vindsmiljö med träbjälkar och spånskivor, nära en murstock där det kan finnas en potentiell fuktinträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal vind med träbjälkar och murstock, möjliga fuktinträngningspunkter vid skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt tak med träreglar och plåt, fuktfläckar syns på en sida, torrt spån i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista bilen är under taknocken så vattnet verkar vandra längs med taket? Men bara ena sidan av snedtaket är påverkat. Dock som sagt var torrt i spånet på vinden
 
Kan det vara kondens från plåttaket kanske? Åt vilket väderstreck ligger snedtaket som är mest fuktigt?
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
Tack för svar! Det ligger mot väst/sydväst.
Vad gör man åt detta?
Ska man försöka torka det? Lägga upp en presenning?
 
surris
Jag skulle tro att du har en läcka, om det är kondens så uppstår kondensen på utsidan av trät och då borde trätt vara mättat med vatten för att det ska ses invändigt. Men kan omöjligt avgöra vart läckan är på bara bilder, kan va otätt runt skorsten, läcka genom spikar, nocken är otät. Gå upp och kika nästa regnoväder och se vart det är. Läcker det inte mycket så kommer det att torka, annars får du nog täta läckan.

Vad för plåttak handlar det om?
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
surris surris skrev:
Jag skulle tro att du har en läcka, om det är kondens så uppstår kondensen på utsidan av trät och då borde trätt vara mättat med vatten för att det ska ses invändigt. Men kan omöjligt avgöra vart läckan är på bara bilder, kan va otätt runt skorsten, läcka genom spikar, nocken är otät. Gå upp och kika nästa regnoväder och se vart det är. Läcker det inte mycket så kommer det att torka, annars får du nog täta läckan.

Vad för plåttak handlar det om?
Tack för svar!
Det är ett tjockt gammalt plåttak som inte är bytt på länge men är helt vad jag ju de se när jag var upp. Däremot är det några spikar som lossnat men känns som att det inte kunnat bli så pass blött bara genom spikhålen.
Kan det dock vandra från skorstenen efter hela taket sådär?
Verkar bli blött när det regnar. Kanske man ska ta och försöka torka upp det nu med byggfläkt tills nästa regnväder. Eller kan man torka det på annat sätt?
 
Jo visst kan det blir rejält blött genom spikhål, speciellt om spiken är kvar.
I vår takkupa hade det droppat in vatten genom spikhål under många, många år. Pappen hade tillslut gått sönder och den bärande konstruktionen ruttnat sönder. Till saken hör att spånet under fördelade vätan så det tog väldigt lång tid innan det syntes inne i rummet.
 
  • Gilla
Rickie och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jo visst kan det blir rejält blött genom spikhål, speciellt om spiken är kvar.
I vår takkupa hade det droppat in vatten genom spikhål under många, många år. Pappen hade tillslut gått sönder och den bärande konstruktionen ruttnat sönder. Till saken hör att spånet under fördelade vätan så det tog väldigt lång tid innan det syntes inne i rummet.
Tack för svar! Ja spikarna är kvar. Finns ställen det är spikhål på andra delar av taket men där verkar det inte komma in vatten, därför jag blev fundersam. Då ska jag se om det går att fixa spikhålen på nått sätt. Är ju rätt rejäla spikar i ett gammalt tak
 
Det måste ju inte vara spikhålen som är problemet. Men även små hål kan skapa skador om tiden är tillräckligt lång, upptäckte vi.
Det vi också såg var att vattnet rann på insidan av plåten så att själva läckan inte alltid var där skadan i virket var.

Men det ser ju inte ut att ha ruttnat hos dig?
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det måste ju inte vara spikhålen som är problemet. Men även små hål kan skapa skador om tiden är tillräckligt lång, upptäckte vi.
Det vi också såg var att vattnet rann på insidan av plåten så att själva läckan inte alltid var där skadan i virket var.

Men det ser ju inte ut att ha ruttnat hos dig?
Okej ja kan inte se nån skada på plåten förutom spikarna. Om det inte blåser in under plåten?
Nä det är som två lager trä och innerlagret av trä är fult och fått mögel medan när man kollar i springorna på de flesta ställen på taket är det ljust fint trä bakom de fula brädorna. Därför jag blev fundersam.
Så här ser taket ut på insidan där det är som värst.
Inredningen av ett tak med synliga fuktskador och mögel på de yttersta träbrädorna, och ljusare trä bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadade träbrädor med mögel samt ljusare, oskadade brädor synliga bakom på takets insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man se de ljusare brädorna på andra sidan mellan de fuktskadade.
 
H Hattifnatti skrev:
Okej ja kan inte se nån skada på plåten förutom spikarna. Om det inte blåser in under plåten?
Nä det är som två lager trä och innerlagret av trä är fult och fått mögel medan när man kollar i springorna på de flesta ställen på taket är det ljust fint trä bakom de fula brädorna. Därför jag blev fundersam.
Så här ser taket ut på insidan där det är som värst.
[bild] [bild]
Här kan man se de ljusare brädorna på andra sidan mellan de fuktskadade.
På den översta bilden i det här inlägget ser det ut som att det är extra blött där spiken går igenom. Eller är det en synvilla?
 
Jiji Jiji skrev:
På den översta bilden i det här inlägget ser det ut som att det är extra blött där spiken går igenom. Eller är det en synvilla?
Kan vara så! Men fukten i resten av den delen av taket undrar man vart den kommer ifrån?
 
Har du mätt fuktkvoten i virket? Eller har du känt med handen att det är vått?
Det kan även vara gamla skador eller till och med från när huset byggdes.
Har du testat att sköra bort ytskiktet på det som är svart och fult?
 
GoC GoC skrev:
Har du mätt fuktkvoten i virket? Eller har du känt med handen att det är vått?
Det kan även vara gamla skador eller till och med från när huset byggdes.
Har du testat att sköra bort ytskiktet på det som är svart och fult?
Nej det har vi inte. Däremot känns träet fuktigt på sina ställen, dock syns inget i spånisoleringen. Huset är ett sekelskifteshus som använts som sommarstuga. I de tre andra vindsluckorna ser dock allt torrt och fint ut. Men gissar att det är mot detta tak vinden ligger på då flest spikar sitter löst här. Men kanske om man tätar vid skorstenen och försöker torka upp vinden med en fläkt och ser om det blir bättre? Eller vad ska man hitta på?
 
Det är inte så enkelt att känna om trä är fuktigt. Vått däremot.
Läcker det runt skorstenen så brukar det synas på putsen på murstocken.
Men ta en kniv och karva lite på de brädor som du tror är skadade.
Kan vara en ytlig skada från när huset byggdes.
Att kolla så att plåten runt skorstenen är tät är väl oavsett en god idé.
Men i övrigt så gör du inget alls. Det torkar av sig själv om det skulle vara lite fuktigt.
Jag har själv några brädor som är svarta i taket på mitt 40-tals hus. Men inget läckage då taket är helt tätt.
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
Jag tycker inte att det ser så farligt ut. Kanske kommer det in vatten vid skorstenen, som du är inne på, det är ju vanligt. Eller så trycker vinden in vatten, som du också funderar på. Hur ser det ut vid nocken? Skulle det kunna rinna in där? Hursomhelst, som GoC skriver verkar det inte vara något större problem. Jag hade avvaktat och hållt koll. Det torkar ju ut på den där luftiga vinden om det inte forsar in vatten. Inget ser ju ruttet ut.

Om du har möjlighet att kolla när det regnar vore det ju bra. Då får du kanske en känsla för var vattnet kommer in?

Sen förstår jag ju självklart att du inte vill ha in vatten. Det vill inte jag heller men jag har med tiden blivit lite mindre upprörd när gamla hus uppvisar dv skavanker ;).
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.