nzsc
- Var kan man som privatperson köpa stålbalk för t.ex. avväxling av en bärande vägg?
- Ni som har gjort liknande ingrepp, var har ni vänt er för att införskaffa de nödvändiga stålbalkarna?

Kom gärna med tips gällande inköpsställen/försäljningsställen och var man kan vända sig för prisuppgift.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Glömde nämna det @GoForIt :D

Allra helst Trelleborg, men annars Malmötrakten.
Bra att du skriver det för det kan faktiskt finnas andra från Jönköpingstrakten i framtiden som är i behov av stålbalkar. Då kan man vända sig till Abrahamssons Järn som du tipsat om! (y)

Men vet att det finns även andra såsom StenaStål och liknande större bolag som levererar inom hela riket, så det kan vara bra att tipsa om oavsett.
 
L
Balkar ::: metallteknik /ramneskogs har lager i svedala
 
  • Gilla
Milb och 1 till
  • Laddar…
Kolla om det finns någon metallskrot i närheten.
 
nzsc
@dof Det är nog billigare på skrot än om man köper hos grossister, osv.
Men hur är det med kvaliteten och liknande?
 
Nu vet jag inte hur det är som generellt men lokala skroten här har grym koll på det dom har ute på gården. O billigt blir det. Var bara häromdagen och köpte några stålpipor till en kamin. 115mm stålrör med ca 4mm gods. En bit på ca 4m och en 90°böj med en meter åt varje håll. Med dagspriset blev det rätt precis 300:-
Det tycker jag är ett klipp.
 
  • Gilla
ksfbg och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Det kan man verkligen säga är ett klipp (y)
Själv behöver jag en överliggande HEA-balk 180 på 3960 mm samt två st pelare HEA-balkar 120 på 2250 mm. Tittar man på priset hos bl.a. stenastal.se, montano.se, tibnor.se, begroup.se, m.fl. blir det ca 5000 kr för hela kalaset.

HEA 180 väger 35,5 kg/m och kostar ca 17 kr/kg => 35,5 kg/m * 3,96 m * 17 kr/kg * 1,25 moms = 2987 kr

HEA 120 väger 19,9 kg/m och kostar ca 17 kr/kg => 19,9 kg/m * 2,25 m * 17 kr/kg * 1,25 moms = 951 kr

Totalt ca: 2987 kr + (951 kr * 2 st) => 4890 kr

Till detta tillkommer i mitt fall 3 st kapningar eftersom balkarna säljs annars i hela längder om 10,1/12,1/15,1 m, ibland 4,1/6,1 m. Ungefär 187,5 kr/kapning inkl. moms. Även leveranskostnad om ca 800-1000 kr inkl. moms för hemleverans. Kranbil tar ca 1000 kr/timme för att lyfta dem på plats.

Räknat med allt blir det ca 7500 kr inkl. moms. :geek:
 
Vad ska du ha på övervåningen LOKVERKSTAD ?? Kolla på bärigheten.

Kolla på VKR lättare styvare för bärande balkar slät utsida.
Annars helt klart metallåtervinnings företag, har mycket på hyllan . :)
 
nzsc
L Leif i Skåne skrev:
Vad ska du ha på övervåningen LOKVERKSTAD ?? Kolla på bärigheten.
Ledsen min vän, men nu hänger jag inte med :)
Vad försöker du säga?
 
nzsc
Jag har faktiskt gjort det @13th Marine . Åtminstone på deras hemsida. Priserna verkar vara likadana överallt, vilket känns lite märkligt att det är så små marginaler, om ens några?
Prisintervall 16,95-17,60 kr/kg exkl. moms har jag stött på hittills.

stalitrelleborg.se tar t.ex. 17,60 kr/kg exkl. moms eller 22,00 kr/kg inkl. moms. Samma pris för HEA 120 och HEA 180.
HEA 180 => längd: 3,96 m => vikt: 140,58 kg => pris: 3092,76 kr
HEA 120 => längd: 2*2,25 m => vikt: 2*44,775 kg => pris: 2*985,05 kr => 1970,10 kr

Totalsumma: 5062,86 kr
 
https://www.blocket.se/malmo-metallteknik

Som sakt tidigare metallteknik säljer balk, när du byggt In den i en vägg syns det inte att den varit använd tidigare.
Skrot kostar 80 öre/kg, snygga balkar några kronor allt är förhandlingsbart.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
@Leif i Skåne Du nämnde tidigare VKR. Vad skiljer den från HEA? Tänker mest på bygghöjden. Vill naturligtvis ha så mycket fri yta som möjligt och jag bryr mig överhuvudtaget inte om det är HEA, HEB, HEM, IPE, UNP, UPE, KCKR, KKR, VCKR, VKR... .... PTSD, ADHD :rofl:

Vill att det ska "bygga ut" så lite som möjligt, så att jag får så mycket fri yta som möjligt.
 
F
VKR är precis som KKR en rektangulär sluten profil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.