Pga ovädren så upptäckte vi att den gamla nockplasten håller på att falla i småbitar.
Dessutom fanns inga nockband, men sådana kanske inte användes för 30 år sedan...

Jag har hittat bra nockband hos Bauhaus, men ingen nockplast.
Nockbanden från Bauhaus sitter på sidan av nockbrädan, så utan nockplast är brädan exponerad mot nockpannorna, men jag vet inte om det är något problem. Nockbanden ser ut att kunna hindra vatten, men det finns ju öppningar så skräp kan nog blåsa in.

Jag har kollat Bauhaus, Hornbach, Beijer, Byggmax och K-Rauta,
men ingen har nockplast! Används det inte nuförtiden?
De har en annan sorts rulle som antagligen är tänkt att ersätta både nockband och nockplast. Den kostar typ 800:- för 5-meter och är inte helt tät. Jag tror att nockband+nockplast är minst lika bra för mig.

Här kan man se att någon i alla fall använde nockplast år 2009:

http://villadockhuset.blogg.se/2009/october/taklaggning.html

Min gamla nockplast är svart och inte transparent.

Är det någon som vet var jag kan köpa nockplast, eller som vet att det inte behövs?

/Hasse
 
På länken ser det ut som dom använt vanlig byggplast. Köp benders nock & valmtätning. Den e kanon. Bara att häfta på på nockbrädan å forma efter pannorna
 
Tack för tipset. jag såg en produkt av den typen på K-Rauta. Den heter "Metalroll" och var ganska dyr, ca 800:- för 5 meter.
Jag bör väl namna att jag har ventilerad nock. Det verkar främst handla om ventilerad nock när det sägs att nockplast (kallas även nockfolie) behövs.
Jag har redan köpt de flesta nockband jag behöver på Bauhaus (de tog slut) så den stora frågan för mig är nu om jag ska fortsätta leta efter nockplast/nockfolie eller om jag ska skippa det.

/Hasse
 
Nu har jag hittat nockfolie hos Monier:

"Zanda NOCKFOLIE

Rulle om 0,5 x 20 meter. Används under nockpannor och takpannor vid ventilerad nock med nockspringa."

http://www.monier.se/produkter/soek...zanda%20protector-t%E3%A4tning-nockfolie.html

Precis som det står så har vi ventilerad nock med nockspringa.

När jag nu har hittat en leverantör kan jag förmodligen be något av byggvaruhusen att ta hem det.

/Hasse
 
  • Gilla
Björn Björlin
  • Laddar…
Åldersbeständig byggplast två lager kör jag med!

Bara att köpa på vanliga bygghandeln och skära till i lämplig bredd...
 
Redigerat:
Alternativt sätta plåt över nocken.
Lägg ett stöd mellan nockarna på takstolarna, som når upp till underkant på plåten.
Lägg plåten över på ströläkten.
Lägg sista raden bärläkt. (sista raden? ja, den högst upp, sista i läggningen så att säga...)
Spika på en nockbräda, som nästan når upp till nockpannorna, jag använde tryckt virke där...
Sen nockband, nockpannor med tillhörande tätning/fogmassa, spika med 3" eller skruva med 70 mm skruv... vilket som...
 
PCLarsson skrev:
Åldersbeständig byggplast två lager kör jag med!

Bara att köpa på vanliga bygghandeln och skära till i lämplig bredd...
Ja, det är nog det bästa/enklaste alternativet föt mig. K-Rauta säljer Monier och jag frågade idag om nockfolien. De kunde inte ens säga hur lång tid det skulle ta att få hem den, men det rör sig om veckor, och den skulle kosta minst 400:-.
Då kan jag lika gärna köpa en rulle vanlig byggplast av dem. Man får 2.7 m x 25 m för 419:-
Det borde gå att såga igenom hela rullen för att få lagom bredd.

Varför två lager? Det är ju ingen katastrof om det blir ett litet hål.
Lät du plasten komma "i kläm" mellan översta bärläkten och pannorna?

/Hasse
 
JOW skrev:
Alternativt sätta plåt över nocken.
Lägg ett stöd mellan nockarna på takstolarna, som når upp till underkant på plåten.
Lägg plåten över på ströläkten.
Lägg sista raden bärläkt. (sista raden? ja, den högst upp, sista i läggningen så att säga...)
Spika på en nockbräda, som nästan når upp till nockpannorna, jag använde tryckt virke där...
Sen nockband, nockpannor med tillhörande tätning/fogmassa, spika med 3" eller skruva med 70 mm skruv... vilket som...
Du menar att det är en V-formad plåt med spetsen uppåt som stöder mot ströläkterna på båda sidor om nocken? Satte du fast nockbrädan genom att spika genom plåten och ner i stöden som är under?

Jag kommer förmodligen använda byggplast, men vill gärna förstå hur du menar.

/Hasse
 
Japp, fast plåten är knäck två gånger, så att en är plan uppåt, där spetsen på v'et hade varit annars...
Och ja, den är fäst i stödet under, och i sintur en nockplanka i impregnerat virke ovanpå. Som man fäster nockpannorna i...
 
b_hasse skrev:
Ja, det är nog det bästa/enklaste alternativet föt mig. K-Rauta säljer Monier och jag frågade idag om nockfolien. De kunde inte ens säga hur lång tid det skulle ta att få hem den, men det rör sig om veckor, och den skulle kosta minst 400:-.
Då kan jag lika gärna köpa en rulle vanlig byggplast av dem. Man får 2.7 m x 25 m för 419:-
Det borde gå att såga igenom hela rullen för att få lagom bredd.

Varför två lager? Det är ju ingen katastrof om det blir ett litet hål.
Lät du plasten komma "i kläm" mellan översta bärläkten och pannorna?

/Hasse
först har jag satt en två tum två som nockbräda (denna spikar jag sedan på en ytterliggare förhöjning på för att får rätt höjd på till nockpannorna). plasten är sedan häftad i denna två tum två och ligger sedan ner över ströläkten ca 20 cm. Således ligger plasten i kläm mellan ströläkt och den översta bärläkten. Hoppas att beskrivit det så att du förstår hur jag menar...

varför inte två, kostar inte många kronor...
 
janwide
Jag har ett par rullar nock o valmtätning som du kan få köpa billigt. Hur lång är nocken?
 
Snabb skiss, inte alls skalenlig, men en bild säger mer än tusen ord, har jag hört...

Visa bilaga 53483
 
JOW skrev:
Snabb skiss, inte alls skalenlig, men en bild säger mer än tusen ord, har jag hört...

[media]
Precis som jag har lagt min plast...
 
janwide skrev:
Jag har ett par rullar nock o valmtätning som du kan få köpa billigt. Hur lång är nocken?
Tack för erbjudandet, men jag misstänker att det är den dyrare, ventilerade, typen du har. Jag har bestämt mig för att behålla det ursprungliga systemet med en tät folie. Då kan inte luft passera direkt mellan vind och utomhus vid nocken, utan måste ta vägen under pannorna. Det blir dessutom en billig lösning. Nocken är ca 18 meter lång, och jag kan köpa en 25m rulle byggplast för max 419:-. Det skulle räcka till 5 hus eftersom jag bara behöver ca 50 cm bredd. Dubbla lager kommer inte kosta mig något extra!

/Hasse
 
JOW skrev:
Snabb skiss, inte alls skalenlig, men en bild säger mer än tusen ord, har jag hört...
[media]
Har du nockband också? Det saknas på bilden. Vårt hus saknade nockband och det har blåst in mycket löv och skräp under 30 år...

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.