Är det bara jag som är usel på att söka, eller är det smått omöjligt att hitta försäljare av fujigranar? Är det fel säsong nu?

Jag vill inte ha någon specialvariant anpassad att bli en häck, utan söker en helt vanlig fujigran som är tänkt att få växa sig till ett fullstort träd.
 
O
Snabb googling och det verkar som att Stångby plantskola har. Kolla i deras växtkatalog under barrväxter.
 
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
O Odur skrev:
Snabb googling och det verkar som att Stångby plantskola har. Kolla i deras växtkatalog under barrväxter.
Ah. Jag kikade på deras sida, men hittade bara information om granen, inget sätt att beställa den. Jag antar att jag får mejla dem och se om de har den i lager.
 
Textinnehåll om att Stångby Plantskola inte säljer till privatpersoner utan till branschfolk.
Det verkar inte som att de säljer till privatpersoner.
 
O
P placerej skrev:
[bild]
Det verkar inte som att de säljer till privatpersoner.
Ajdå, men kolla med någon trädgårdshandel om dom kan beställa åt dig då?
 
O Odur skrev:
Ajdå, men kolla med någon trädgårdshandel om dom kan beställa åt dig då?
Ja, det kanske är den vägen man får gå.
 
Jag köpte växter direkt från Stångby genom att köra dit och prata till mig köp 😉. Lyckas inte TS trampar man bara in på närmaste trädgårdsmästeri och ber dem beställa från Stångby.
 
yonna yonna skrev:
Jag köpte växter direkt från Stångby genom att köra dit och prata till mig köp 😉. Lyckas inte TS trampar man bara in på närmaste trädgårdsmästeri och ber dem beställa från Stångby.
Tyvärr bor jag lite för långt bort för att implementera den lösningen. Men har mejlat en plantsäljare i närheten, så får se hur det går. :)
 
Om det inte blir napp från någon som vill beställa åt dig kan du kontakta en trädgårdsanläggare och be dem beställa. Du får självklart betala för arbetet men det brukar inte bli så blodigt dyrt.

Vill man ha ngt speciellt, så vill man ☺️.

Vissa holländska firmor säljer också med frakt till Sverige. Även tyska företag ibland, man får leta på nätet och bäst är om man kan göra det på tyska eller engelska i så fall.
 
Jiji Jiji skrev:
Om det inte blir napp från någon som vill beställa åt dig kan du kontakta en trädgårdsanläggare och be dem beställa. Du får självklart betala för arbetet men det brukar inte bli så blodigt dyrt.

Vill man ha ngt speciellt, så vill man ☺️.

Vissa holländska firmor säljer också med frakt till Sverige. Även tyska företag ibland, man får leta på nätet och bäst är om man kan göra det på tyska eller engelska i så fall.
Det är inte superviktigt att det löser sig. Jag tänkte bara att det kunde vara kul att ha något annat än de vanliga träden man ser överallt och just fujigranen kändes som en perfect match till den tilltänkta platsen.
Men blir det för mycket jobb och pengar så landar jag bara i något annat.
Jag blev bara förvånad över hur svår den var att hitta, med tanke på att den anges här och var på sidor som ett alternativ till trädgården.
 
  • Gilla
Odur och 1 till
  • Laddar…
Fick följande mejlsvar. Jag får helt enkelt stilla mig några månader och hoppas på bättre lycka senare.

Skärmbild av ett mejlsvar som rör brist på en leverantör och uppmanar till att försöka igen senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.