Tänkte använda citronsyra för att ta bort rost på en del gamla verktyg. Jag har tidigare bara köpt den lilla förpackningen man kan hitta i kryddhyllorna, men det ska ju finnas större förpackningar att få tag i.

Läste nånstans "färghandeln brukar ha". Har nu varit förbi två butiker, en stor järnhandel med färgavdelning och en mindre färg/tapetbutik. Ingen av dom hade citronsyra eller visste vad det används till.

Var köper man citronsyra i större förpackningar? Och vad kan en målare tänkas använda citronsyra till?

Om jag visste vad målaren gör med citronsyra kunde jag kanske hitta rätt avdelning, eller veta vad jag ska fråga efter.

I färgbutiken fick jag frågan "citronsyra? vad ska du använda det till?". Svarade "för att lösa rost". "Rostlösning? Då ska du nog fråga på en OK-mack eller nåt"..
 
Vet att min far brukar köra det igenom vedpannan och varmvattenledningar när det börjar kärva(ja de har mycket kalk) och han köpte hos lokala färghandeln, d.v.s Colorama/Bolist i detta fall. Typ 4-5 Liters dunk.
 
Min erfarenhet är att det i princip inte går att få tag i några användbara kemikalier längre. Trams, det går att bygga bomber av det mesta så frågan är var det ska sluta.
 
Kom på... Har du kollat på ÖoB, de brukar ha lite udda sortiment på kryddor och sånt och har för mig att jag sett större förpackningar med citronsyra där än hos ICA.

Leta annars efter saltsyra, det löser rosten bättre men är lite värre att handskas med då citronsyran är ganska mild men i kar utomhus är inga problem.
Oxalsyra löser också rost bra, det borde du hitta hos båthandlare då många använder det för att tvätta plastbåtar.
 
Redigerat:
Fosforsyra kan också köpas på ICA i 2liters förpackningar under varumärket Coca Cola, men som fosforsyra betraktad är den lite väl utspädd för att vara effektiv mot rost.

Elektrolys är både bekvämt och effektivt när du väl riggat utrustningen. Förutsätter att du har en batteriladdare och att det är små handverktyg och inte stora maskinbord el dyl som skall fixas.

/woodchuck
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ska prova med Colorama också.

Elektrolys känns lite överkurs för mig just nu. :)
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
P
Citronsyra används ju för att göra rent utrustning när man brygger öl/vin hemma, Kanske någon specialbutik för vinmakare/ölbryggare har större förpackningar?
 
Citronsyra finns i vanliga dagligvarubutikerna, typ ICA, Citygross m.fl.
 
Elektrolys är väldigt enkelt, kolla upp det istället för att jag runt efter husmorskryddor. Det blir bättre också.
 
Zuzza skrev:
Citronsyra finns i vanliga dagligvarubutikerna, typ ICA, Citygross m.fl.
Nu frågar ju TS efter större förpackningar än vad han hittat i dagligvaruhandeln.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Hoppsan, var nog liiite för snabb när jag läste :blushing:
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Kärringsyra = Citronsyra

Ska man köra med syra så är det saltsyra som gäller, funkar även utspädd o troligen 500 miljarder gånger effektivare än citronsyra.
 
Göran.W
Jag skulle bestämt avråda för att använda saltsyra om man inte har 100 koll på vad man gör för saltsyra har den olustiga egenskapen att den förgasas och rinner i gasform längs sidorna när man öppnat korken.
Sen må den vara effektiv men den kräver stor försiktighet.

Jag förbrukar runt 10 liter 30% saltsyra om året och när jag hanterar den är det enl konstens alla regler.
Tycker saltsyra är lite läskig faktiskt.
Säkerhetsdatablad http://www.solveco.se/files/sakerhetsdatablad/Saltsyra.pdf

När jag håller på med 37% svavelsyra har jag oftast inte ens hanskar på mig.

Vill man nu tvunget använda saltsyra så finns den i färg handlen för ca 50 kr för 1 liter 30%ig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.