Jag behöver 50m 5g-2.5mm kabel för att dra ut ström till en bod. Jag skall lägga kabel i markör som jag gräver ner.

Var hittar jag det billigast, leveranstid oväsentligt.
 
Blocket & Tradera. Det dyker ofta upp oanvänd markkabel till halva nypriset.
 
Biltema har EKKJ 4x2,5 + 2,5 för ca 1200 kr, 50m. Tror att det är ett rätt konkurrenskraftigt pris.

Har du koll på utlösningsvillkor? En sträcka på 50m är rätt långt.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Bob_the_builder
N1XV på billigtvvs.se kostar 24 kr/m och den kräver inget rör heller.

http://www.billigtvvs.se/produkter/700083/70000684/n1xv-5g2,5
 
Redigerat:
Elektroskandia har ett mycket bra sortiment och bra priser.
 
hempularen skrev:
Biltema har EKKJ 4x2,5 + 2,5 för ca 1200 kr, 50m. Tror att det är ett rätt konkurrenskraftigt pris.

Har du koll på utlösningsvillkor? En sträcka på 50m är rätt långt.
Förklara gärna, jag gräver ner kabeln sin en elektriker får koppla in.
 
Tillägg, det handlar om att kunna ha en lampa tänd. Kanske något elverktyg ibland. Inga stora effekter.
 
Bob_the_builder
Utlösningsvillkoret handlar om att säkringen ska lösa ut. Det betyder att - om du ligger på fel sida gränsen - att du kanske inte kan säkra av med 16 A.

Edit: med ditt senaste inlägg som grund räcker säkert 10 A, men elektrikern kan tala om vad som är möjligt i ditt fall.
 
Bob_the_builder
Om du hittar billig EKLK på Blocket eller tradera så får den läggas i rör i mark.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
EKKJ och n1xv är en bättre kabel för mark förläggning än EKLK. EKLK är dock godkänd under vissa förutsättningar.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
O
Jag brukar handla på Elbutik.se huruvida de är billigast har jag inte tänkt på...
 
Normalt kostar en billig EKLK minst dubbelt så mycket som billig n1xv (tex E0034311)
 
Noseone skrev:
Tillägg, det handlar om att kunna ha en lampa tänd. Kanske något elverktyg ibland. Inga stora effekter.
Ja som sagts, med det användningsområdet så räcker det för dig att ha 10A säkring till kabeln. Och då skall det till rätt extrema situationer för att 2,5 kvmm i 50m inte skulle vara OK.
 
När du ändå drar ut el, så varför inte förbereda för "mer" så du får större användning för arbetet/kostnaden?
 
Hur menar du? Jag drar ju 5g2.5 ifall att.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.