Jag har ett behov av ett par utvändiga låsringar i 8mm-klassen (diameter alltså). Är det någon som har någon bra kran? Jag vill alltså köpa väldigt små kvantiteter av vad om antagligen är en ganska speciell (liten) dimension. Eftersom jag inte är så hemma på det här med mekanik vore det trevligt att tjöta lite med någon på telefon innan, därav att jag inte går rakt till Ebay.
 
Tack, har letat efter en anledning att ta mig dit. Får ringa och se om han har.

Bakgrunden till min fråga är egentligen att jag böjde sönder (tror jag) ett par spårringar när jag skulle plocka isär ett verktyg. Nu får jag nämligen inte på dem igen, men det kan bero på handlaget. Jag har sökt men konstigt nog inte funnit någon instruktion kring hur man monterar spårringar. De jag behöver trycka dit är dessutom sådana som inte har några öglor.

Någon med generella tips?
 
Jag har för mig att Hornbach har låsringar i sina hyllor med lösskruv och sånt. De har rätt mycket smått och gott där i alla fall, fast det kanske inte finns så många olika dimensioner.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Skulle säga att närmast traktorverkstad eller lastbilsverkstad har det du söker.
 
Vilken järnaffär som helst borde ha. Biltema har sortimentlådor med låsringar och spårryttare.
 
C
jonmo skrev:
Någon med generella tips?
Det brukar funka alldeles utmärkt att pressa dem på plats med en polygrip. Du behöver något som applicerar kraften relativt vinkelrätt och förhindrar ringen att glida.


jonmo skrev:
Får ringa och se om han har.
Kolla katalogen jag länkade. De har nog alla vanliga standardstorlekar.
 
jonmo skrev:
Bakgrunden till min fråga är egentligen att jag böjde sönder (tror jag) ett par spårringar när jag skulle plocka isär ett verktyg. Nu får jag nämligen inte på dem igen, men det kan bero på handlaget. Jag har sökt men konstigt nog inte funnit någon instruktion kring hur man monterar spårringar. De jag behöver trycka dit är dessutom sådana som inte har några öglor.

Någon med generella tips?
Det finns olika sorter samt så kan monteringen skilja beroende på var och kring vad de sitter så vill du ha monteringstips så kan bilder hjälpa.
De kan monteras med allt från avsedda tänger, rör, mejslar mm, vi vet inte ens om de pressar ut eller in.
Låsringar, knaster, spårringar mm brukar inte vara så känsliga utan oftast går de att rikta och återanvända.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Tack för alla tips, återkommer med bilder ikväll!
 
Jag lyckades få på ringarna igen, men är lite orolig att de inte sitter på tillräckligt tight. Om det fallerar vet jag i alla fall vad som antagligen är fel.

Det är alltså den ringen med röd pil (utvändig, utan hål för tång) som håller fast kugghjulet (grön pil). Det sitter en likadan ring under kugghjulet.

IMG_20160629_005819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Jag har nu blivit tvungen att ta bort och sätta dit dem flera gånger nu, och det visar sig att det är ganska enkelt. För den typ av låsring som det handlade om här var helt klart tricket att kränga på successivt, m.h.a två platta skruvmejslar.

Är fortfarande förvånad att det inte finns något bra på Youtube dock. Enligt en säker källa tror en stor del av alla svenskar att man kan lära sig allt på Youtube. Dom har uppenbarligen fel.
 
jonmo skrev:
Jag har nu blivit tvungen att ta bort och sätta dit dem flera gånger nu, och det visar sig att det är ganska enkelt. För den typ av låsring som det handlade om här var helt klart tricket att kränga på successivt, m.h.a två platta skruvmejslar.

Är fortfarande förvånad att det inte finns något bra på Youtube dock. Enligt en säker källa tror en stor del av alla svenskar att man kan lära sig allt på Youtube. Dom har uppenbarligen fel.
Finns bara en sak att göra, filma när du gör det och lägg upp! :)
 
Tanken har slagit mig. Men jag känner att det finns sjukt mycket mer kvalificerade personer som borde göra det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.