Vi bygger ut köket och jag behöver bygga några kopior av IKEAs köksluckor som inte längre tillverkas. Till största delen består IKEAs luckor av ekfanerad spånplatta, men jag tänker att det borde vara enklare at få tag på ekfanerad MDF, så det är det jag letar efter.

Någon som vet var jag får tag på 13-16mm tjock ekfanerad MDF i Stockholmstrakten? Helst på norra sidan. Inga av de vanliga byggvaruhandlarna verkar ju ha något liknande.

/BS
 
Tänker du göra nya dörrar själv
 
J jonaserik skrev:
Tänker du göra nya dörrar själv
Japp, tänkte det. Sen får vi se hur vi gör med bets och lack.
 
Blir nog svårt för dig med kanterna och infästning av gångjärn som ska passa. Bespara dig beskymer och beställ nya dörrar från ett företag. Det finns flera som tillverkar så det passar direkt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir nog svårt för dig med kanterna och infästning av gångjärn som ska passa. Bespara dig beskymer och beställ nya dörrar från ett företag. Det finns flera som tillverkar så det passar direkt
Vet du någon som kan bygga så att de blir precis som IKEAs EKESTAD?
 
Svar nej, vet inte hur dom ser ut. skriv in "" luckor till IKEA "" så får du många, kanske måste ringa och höra dig för. Allt vad faner är, så kan det skilja i nyans.
 
Det finns ju limträskivor i ek att köpa.
 
A Avemo skrev:
Det finns ju limträskivor i ek att köpa.
Kan du ge exempel? Jag vet inte vad en limträskiva i ek är.
 
tommib
Limfogskiva brukar det heta
https://www.hornbach.se/p/limfog-ek-obehandlad-18x200x1200mm/7410622/

Troligen inte det TS vill ha givet hur Ekestad ser ut.

Ang att fräsa gångjärn och sådant så finns det ju fiffiga mallar för detta som gör att hålet hamnar exakt rätt. Dock tror jag att kantning blir ett rejält problem.

Mitt tips skulle vara att göra det nya i ett helt avvikande mönster. Ev kan du omfördela luckor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Limfogskiva brukar det heta
[länk]

Troligen inte det TS vill ha givet hur Ekestad ser ut.

Ang att fräsa gångjärn och sådant så finns det ju fiffiga mallar för detta som gör att hålet hamnar exakt rätt. Dock tror jag att kantning blir ett rejält problem.

Mitt tips skulle vara att göra det nya i ett helt avvikande mönster. Ev kan du omfördela luckor.
Vad menar du med kantning? Att limma på de massiva kanterna?
 
tommib
Nej, jag menar att montera faner på kanterna på luckorna, där du har sågsnitten. Du ville ju inte ha massiva skivor utan fanerade.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, jag menar att montera faner på kanterna på luckorna, där du har sågsnitten. Du ville ju inte ha massiva skivor utan fanerade.
På kanterna ska jag limma lister av Ask, precis som IKEA. Dom kommer att vara tjockare än skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.