Hej,

nån som har några tips när det gäller att få tag på ytterpanel som är hyvlad som pärlspont?

Det finns ju inte i vanliga bygghandlar och googlar man runt så verkar det finnas mest sågat virke.
Har själv ett en-mans hyvleri som jag brukar anlita men eftersom det rör sig om ett helt hus så blir det lite för stora volymer och dyrt..

Alla tips emottages tacksamt!
 
Du har ett PM Saxpy.../A
 
PO hiller i Runhällen utanför Sala köper jag från. Titta på pohiller.se
 
Vi har ett helt hus klätt med pärlspont. Har inte behövt byta mer än en gavel sedan jag tog över ansvaret för huset (släktgård), men då köpte vi helt enkelt vanlig pärlspont för snickeri/inomhusbruk. De äldsta delarna av fasaden, ena långsidan, är sedan 1902-1903....
 
Utvändig pärlspont brukar vara både bredare och tjockare än inomhusvarianten men det funkar väl förmodligen med den tunnare också.

Vi hyvlar själva upp vår men köpte till första huset hos en mindre såg, antar att de flesta mindre sågar kan om man frågar, det är ju ingen konstig profil, mer ovanligt att de säljer av den förmodligen.
 
  • Gilla
HampusA
  • Laddar…
Vi hade sådan tur att vi behövde just en smalare variant. Panelen på den gaveln var bytt på 70-talet till en "utomhuspärlspont", men den var bredare än originalet från tidigt 1900-tal. Det är nu 10 år sedan vi bytte, och den är fortfarande i perfekt skick. Står på tur att målas om nästa år. Vi målar aldrig hela huset samma år, utan tar en sida i taget. Det är lite för stort för att vara lämpligt sommarprojekt att ta hela huset.
 
PO hiller har en pärlspont för ytterfasad 120 mm i sitt sortiment. Dem har för övrigt mycket lister och foder i gammal stil.
 
Jag kollade med med Hiller och det hade precis vad jag behövde till rätt ok priser inkl frakt så det får nog bli en beställning där till våren.
 
Fick förfrågan om att lägga upp en bild på hur det blev... Allt var inte klart när jag tog bilden men det ger iallafall en indikation på hur det blev med ny panel.

WP_20140915_14_22_45_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krillobillo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.