Vi renoverar den vackra gamla trappan i vårt hus från -38. Trappan blev kraftigt misshandlad under det glada sjuttiotalet då man omsorgsfullt limmade på en diarre-färgad nålfilt, rev ner trappräcket och spikade för masonit istället...

Jag är på jakt efter ett trappräcke i trä samt ledstång, men kammar mer eller mindre noll. Det enda jag hittar är trappräcken från Lundbergs, som inte tilltalar mig. Gysinge har visserligen ledstänger, men inte räcken?
Finns det inte fler trappräckesleverantörer på marknaden, som säljer trappräckena som separat tillbehör (och inte som i en hel trapp)

Ge mig gärna tips, alla duktiga byggnadsvårdare på detta forum!:)
 
De flesta trappor i gamla hus är väl ganska unika. En duktig snickare kanske vore det allra bästa?
 
De här då - de tillverkar tydligen både ledstänger och trappräcken efter mått och med olika profiler: http://www.dalaledstang.se/

Obs, jag har inte provat dem och känner ingen som har gjort det heller.
 
Kolla med olika trapptillverkare. De har ofta stor variation av mer eller mindre snygga ledstänger. Och jag skulle tro att de kan leverera även en ledstång utan trappa.

Atab trappan har vi nyligen installerat hemma, med en i mitt tycke snygg ledstång. De tillverkar den böjd så att den följer kurvformen på vagnstyckena till trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.