Jag har letat men hittar ingen bra... Är det någon som har något tips var jag kan hitta en billig passande?

Jag skulle vilja ha en termostat för styrning av värmekablarna i hängrännorna. Typ tillslag från -3 till +3. Detta ihop med en veckotimer skulle göra det hela ganska automatiskt och effektivt. Värmekablarna tinar isen i rännorna på några timmar. Så det är onödigt att låta dom vara på hela tiden... Men samtidigt kan jag inte vara hemma själv och styra av/på hela tiden själv...

Jag har hittat dyra varianter och helaautomatiska styr men nu vill jag hitta en enkel 230V termostat för hundralappen....
 
N u kan jag ha fel, men brukar inte den typen av värmekablar vara självreglerande, dvs de ger mycket effekt när det är kallt, och väldigt lite när det är varmt?
 
Jo de är självreglerande men som jag förstår slår de på typ vid +5 och sen är de alltid på.

Jag tänker mig en smartare reglering med typ dubbeltermostat där de bara är på från -3 till +3. Dvs den temperatur då det är mest problem med is/smätning.

Det finns automatikskåp att köpa men det är ju antagligen svindyrt...

Man kan självklart utveckla detta. Men en dubbeltermostat ihop med timer skulle reducera tiden värmekabeln är på avsevärt. Ändå med bibehållen funktion.
 
Jo en sån skulle jag behöva... men 3000kr + sensorer?

Ingen som har en billig lösning?

Seriekoppling har jag funderat över.
Jag letar då efter typ en billig termostat som man kan sätta direkt i vägguttaget. Område -5 till +5. Finns det en sån med ställbart brytande/slutande?
 
Redigerat:
Det finns billiga termostater för ett par hundra, men de jobbar i området +5 till +30 grader.
 
Josth skrev:
Följande kan ev vara något om det finns möjlighet att montera styrningen inomhus i rumstemp och givarbulben ut genom ytterväggen någonstans:
[länk]

Med åren kan dock funktionen med denna typ av givarbulber försämras.
Det framgår inte om det är växlande eller brytande funktion. Eftersom kyl/frys nämns så är det i alla fall uppenbart att den slår till när det blir tillräckligt varmt.

Den där funkar alltså åtminstone bra för att slå av värmekabeln när det blir kallare än -3. Halva uppgiften löst.
 
Växlande funktion. För att styra till läge 'på' enbart mellan temperaturerna +3C och -3C behövs alltså 2 st i serie plus lite kopplande därimellan.
 
Finns det verkligen inga billiga termostater man bara kan sätta i uttaget och bara sätta in stickkontakten i? Med reglerområde runt nollan.

Håller på och provar och tror mer det skall vara på -3 till 0 eller när det snöar. Finns det kanske väderstation med reläbrytare...?
 
Du har inte kollat på Vellemans byggsatser? Då kan du kombinera nytta med nöje och få en helkväll med lödning och pyssel! T.ex. MK138 borde kunna funka om du byter NTC-motstånd för att flytta intervallet något.

Eller så bokar man fler kvällar och går på en PIC-krets med några yttre komponenter. Då får man dessutom friska upp sina kunskaper i assemblerprogrammering! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.