Tänkte bygga ett växthus som går åt det klassiska engelska hållet (med en 60cm uppmurad sarg som glasöverbyggnaden vilar på) och jag har stött på lite oväntat problem att hitta det tegel som jag skulle vilja ha. Jag trodde kanske lite naivt att det skulle gå att köpa på vilken byggvaruhandel som helst, men i Stockholm känns det inte som att tegel är speciellt vanligt som byggmaterial och jag har svårt att hitta någon som erbjuder rött tegel åt det mer rustika hållet, dvs färgskiftningar och kanske inte helt perfekt jämn yta som dessutom är frosttåligt. Har hittat en leverantör som säljer traditionellt tillverkat, handslaget tegel som bränns enligt gamla metoder osv. men då hamnar vi ju på prisnivå som är en faktor 3 för hög för min budget...

Vill helst inte köpa begagnat tegel då det är så förbenat mycket jobb med att hämta hem det och rensa rent det från gammalt bruk osv.

Innan jag överger tanken på att mura upp med rustikt tegel så slänger jag därför ut frågan här om någon vet var man kan få tag på tegel med lite rustikare look i Stockholm till ett överkomligt pris?
 
N
Kontakta bygma tegeförsäljnigen i högdalen industriområde, vet inte om dom har det du är ute efter, men dom kanske kan hjälpa dig annars, och dom har en hel del tegel i sortimentet.
 
hevi hevi skrev:
Tänkte bygga ett växthus som går åt det klassiska engelska hållet (med en 60cm uppmurad sarg som glasöverbyggnaden vilar på) och jag har stött på lite oväntat problem att hitta det tegel som jag skulle vilja ha. Jag trodde kanske lite naivt att det skulle gå att köpa på vilken byggvaruhandel som helst, men i Stockholm känns det inte som att tegel är speciellt vanligt som byggmaterial och jag har svårt att hitta någon som erbjuder rött tegel åt det mer rustika hållet, dvs färgskiftningar och kanske inte helt perfekt jämn yta som dessutom är frosttåligt. Har hittat en leverantör som säljer traditionellt tillverkat, handslaget tegel som bränns enligt gamla metoder osv. men då hamnar vi ju på prisnivå som är en faktor 3 för hög för min budget...

Vill helst inte köpa begagnat tegel då det är så förbenat mycket jobb med att hämta hem det och rensa rent det från gammalt bruk osv.

Innan jag överger tanken på att mura upp med rustikt tegel så slänger jag därför ut frågan här om någon vet var man kan få tag på tegel med lite rustikare look i Stockholm till ett överkomligt pris?
Kan förstå att det nytillverkade handslagna teglet var dyrt.
Helt säkert för dyrt för min plånbok också men skulle gärna vilja veta vad det skulle kosta?
Ditt engelska växthus hur stort har du tänkt dig att bygga det?
 
Microkatten
Tegelmäster, en marknadsorganisation i Sverige för några danska tegelbruk, har fina slagna tegelvarianter. De har showroom i Stockholm och beställs i vanlig bygghandel.
 
Tack för alla tips! Ska kolla upp byggma och Tegelmäster.

Hittade ett företag på blocket som specialicerat sig på att sälja gammalt och återvunnet tegel i Skåne och dom hade en väldig massa tegel i lager, men personen som sålde var så totalt labil i humöret när jag tyckte att priset han begärde var för högt och att jag därför inte var intresserad, att jag tillslut var tvungen att blockera honom som användare(!) -finns så många galningar på blocket! :) :) :)

Hittade ett rätt trevligt tegel som skulle kunna passa till överkompligt pris här:
https://www.qvesarum.se/produkter/kakel-och-tegel/murtegel/tegel-handslaget-rott/

Annars verkar nyproducerat ligga på uppemot 25-30 kr stenen, om det ska vara lite utöver standard, och knasbollen på blocket begärde 50kr stenen för sitt reclaimade tegel som var av någorlunda kvalitet, innan han övergick till att bombardera mig med smädelser.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Kan förstå att det nytillverkade handslagna teglet var dyrt.
Helt säkert för dyrt för min plånbok också men skulle gärna vilja veta vad det skulle kosta?
Ditt engelska växthus hur stort har du tänkt dig att bygga det?
Som jag sa så verkar nyproducerat ligga på typ 25 kr och uppåt om man ska ha lite mindre volymer som jag, men jag hittade en leverantör som tar 17kr för en i mitt tycke helt OK tegelsten. Efter att ha läst på lite så betyer "handslaget" inte att det är handgjort, utan nästan alltid används då maskiner som gör motsvarande moment som en person hade gjort för hand. Själv är jag bara ute efter looken och ett rimligt pris och struntar egentligen i om det är återvunnet, nyproducerat eller handgjort.

Hittade ett tegelbruk i Sverige som kör helt traditionellt, och dom har även priser på hemsidan:
https://www.hornstegelbruk.com/

Växthuset blir ca 11,5m2, så det är ett ganska normalstort växthus jag bygger.
 
  1. Du ska ha i storleksordningen 8 kvm för ditt knappt 12 kvm växthus med 60 cm hög sockel av tegel.
    Horns tegelbruk sålde som tidigare har visats olika kvaliteter för ett pris på ca 1.600 kr per kvm.
    400 tegelsten 31 kr styck för murtegel.
    Dvs drygt 12.000 kr plus frakt.

    Bra att det finns att köpa tegel som görs i Sverige synd att jag inte riktigt har råd (än).

 
hevi hevi skrev:
Tack för alla tips! Ska kolla upp byggma och Tegelmäster.

Hittade ett företag på blocket som specialicerat sig på att sälja gammalt och återvunnet tegel i Skåne och dom hade en väldig massa tegel i lager, men personen som sålde var så totalt labil i humöret när jag tyckte att priset han begärde var för högt och att jag därför inte var intresserad, att jag tillslut var tvungen att blockera honom som användare(!) -finns så många galningar på blocket! :) :) :)
Jag har försökt vara i kontakt med samma person. Helt omöjligt och folk bör varnas för honom.

Hans primära affärsidé är inte att sälja tegel dock. Om du ringer och frågar om sten här nere så har han anställda som kommer och bytar dem till ordentligt överpris.

För övrigt är 50kr stenen inte särskilt mycket om du ska ha gamla sten men oftast behöver man inte så många. Det finns vissa sten vi betalar upp till 3000kr/pall för då de är extremt sällsynta och behövs till gamla fina fastigheter.
Men om du ska bygga något nytt så är det ingen ekonomi i att köpa gammalt.]
 
L Lerstenstegel skrev:
Jag har försökt vara i kontakt med samma person. Helt omöjligt och folk bör varnas för honom.
Jag är ju lite av en person som försöker att leva efter devisen att"glaset är halvfullt -alla kan ha en dålig dag osv, så det smärtar mig att säga det, men karn känns ju tyvärr mer eler mindre helt spritt språngande galen!?!
 
  • Haha
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.