Skulle vilja byta ut filtersäcken på spånsugen mot ett jätteveckfilter. Är det någon som vet var man kan få tag i sådana i Sverige?
 
Har du kollat den tråd du själv startade? Finns några tips där.

Ring annars till dom stora maskinleverantörerna och fråga vilka storlekar dom levererar.
 
Ja, där ser man. Minnet är bra - men kort. Tack Snorunge!
 
Hej pingler det där med veckade filter Är ganska bra i teorin men funkar väldigt dåligt i praktiken för som sätter igen extremt snabbt .
Ett mycket smartare sätt är att bygga in hela din spånsug i en tät låda sen tar du ut luft någonstans och leder den i sin tur igenom ett filter. På så vis sätts inte dit veckade filter igen lika fort = filtret håller längre = billigare.

Kolla på bills hemsida han visar en liten bild hur det är tänkt


Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Hej pingler det där med veckade filter Är ganska bra i teorin men funkar väldigt dåligt i praktiken för som sätter igen extremt snabbt .
Ett mycket smartare sätt är att bygga in hela din spånsug i en tät låda sen tar du ut luft någonstans och leder den i sin tur igenom ett filter. På så vis sätts inte dit veckade filter igen lika fort = filtret håller längre = billigare.

Kolla på bills hemsida han visar en liten bild hur det är tänkt


Mvh Pär H
Är en sådan lösning jag tänkt på :)
Kan någon tipsa om ett sådant filter.
 
Jag har även kollat filtermarknaden och kan säga att http://www.filton.se/
Är väldigt duktiga en av dom få som tillverkar filter i Sverige och dom har tagit fram ett special filter som passar till Bill pentz cyklon som skall byggas efter nyår.

Mvh Pär H
 
Intressant, pär h. Även dom där stora kolonnerna till veckflter sätts igen alltså?
Trodde inte att de skulle göra det så snabbt med den stora filterytan.
Hjälper det inte att blåsa dem rena utifrån o in då och då?
Men om man nu t ex bygger in filtersäcken i en stor låda och sätter ett stort platt, fyrkantigt filter i en utblåskanal så borde ju det sättas igen ännu snabbare med den förmodligen mindre filterytan.
Eller är fördelen att detta är lättare att göra rent?
 
Man vil ju gärna ha ett filter som renar så bra som möjligt minimum 0,5 micron och ett sånt filter skulle sätta igen på nolltid om man satta ett sånt på din spånsug .
Det man då gör är att filtrera i flera steg.

http://billpentz.com//woodworking/cyclone/DCConversion.cfm
Titta under F Good Solutions Där står allt du behöver veta

Mvh Pär H
 
Tack pärh, intressant sida. Har läst o dreglat över cyklonen men inte sett sidan med lösningar för standardsugar. Får skissa på en låda runt säcken (som får vara kvar) och ett utblås ner i ett stort veckfilter, kanske också detta i en låda med ett utblås till ett Hepafilter
.
 
Jag skall bygga bills cyklon och jag kommer att köra med tvåstegs filtrering först med 0,5 micron som byggs in sen genom ett 0,1-0,3 micron (hepa)på så vis kommer jag nog aldrig att behöva byta hepafiltret i alla fal inte på många många år

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.