apotekarnes
Jag håller på att ta bort lite berg med kilar men har tröttnat på att köra sönder borr efter borr. Först spräckte jag skäret på 18mm-borret från clas ohlson i småbitar. Sen köpte jag ett borr av märket esve på järnhandeln för över 200 spänn som dock också pajade efter 10-12 hål. Vilka borr ska man köra med och var kan man beställa dem som privatperson. Hur mycket längre håller dyra borr från Hilti, DeWalt eller Makita jämfört med t.ex. Piranha och essve?
 
Ja inte skall man köpa den på Rusta.(även om jag kört några hål och snigeldynamit med acceptabelt resultat...stenen spräckt och borren utsliten men till en låg kostnad för borren) .Men även andra SDS borrar är nog mest avsedda för lättare byggjobb...typ tegel eller btgvägg.

Skall du borra i berg seriöst behövs nog en kyld borr (tryckluft eller tom vatten)....med lite grövre diameter..

Borrskäret mjuknar annars och "försvinner"
 
Bruk vattenslangen når du borrar, ikke så mye så det spruter, men nok for å renne litt å kjøle borret.
 
W
Kör själv med dewalt 26 mm när jag spräcker berg. Har iförsig bara borrat kanske 20 hål men ingen avmattning hittils. Dewalt borren e inte dyrare än ditt essve. 26 mm 440 långt kostar tex 299 på k-rauta. 18 mm kanske kostar nog under 200 då men det verkar väldigt smalt för att spräcka berg.
 
Jag tycker att det låter som om du hänger på maskinen. Ofta räcker det med maskinens vikt för att få ett lagom tryck. Om man trycker för hårt finns det inget borr i världen som kommer att hålla länge. Anledningen är att spetsen skall knacka mot det hårda materialet. Om borrspetsen bara får gnida blir det för mycket friktionsvärme och det förstör hårdmetallen snabbt.
 
mattiasp skrev:
Jag tycker att det låter som om du hänger på maskinen. Ofta räcker det med maskinens vikt för att få ett lagom tryck. Om man trycker för hårt finns det inget borr i världen som kommer att hålla länge. Anledningen är att spetsen skall knacka mot det hårda materialet. Om borrspetsen bara får gnida blir det för mycket friktionsvärme och det förstör hårdmetallen snabbt.
Jag har samma erfarenhet.

Det är lika viktigt vilken maskin man använder, vilken maskin kör du med vid bergsborrningen apotekarnes?
 
apotekarnes
ppalm skrev:
Det är lika viktigt vilken maskin man använder, vilken maskin kör du med vid bergsborrningen apotekarnes?
*host host* CoTech *host host*, men jag tror att den är tillräckligt stark för berg. 1020w och 3 joule slag. Det är nog möjligt att jag hänger på maskinen för mycket ibland. Dessutom råkade jag köra fast ett dyrt borr i ett tidigare hål så det satt stenhårt fast och när jag till slut fick loss det var skäret, inte helt oväntat, spräckt.

För övrigt höll mitt clasohlson-borr för ca 30 hål innan det pajade, och det är kanske acceptabelt ändå.
 
Jag har borrat ett femtiotal 8-, 10- och 12-mm:s hål (mellan 5 och 10 cm djupa) i urberget hemma på tomten samt ett tjugotal 18- och 22-mm:s hål (mellan 10 och 25 cm djupa) i samma berg med min Biltemaborrhammare tillsammans med borr från CO och Biltema. Inga spräckta borr ännu.
(Det känns som dock som att borrhammaren i sig har överlev sig själv redan, varje ytterligare hål som den gör är en bonus.) :D
Men som sagt, borren äter sig ner i berget fortfarande. Om det är billigt i längden vet jag inte men just nu känns det som ett prisvärt arbetssätt.
 
Jag tycker att man oftast känner när maskinen har lagom tryck på sig. Då liksom "svävar" den av sig själv och tar delvis upp sina vibrationer. Svårt att beskriva dock ;)
 
apotekarnes
phl skrev:
Jag tycker att man oftast känner när maskinen har lagom tryck på sig. Då liksom "svävar" den av sig själv och tar delvis upp sina vibrationer. Svårt att beskriva dock ;)
Jag tycker att man känner att det är lagom när maskinen studsar och skramlar som fanken, men det kanske bara gäller CoTech:D
 
Nu när du säger det så tror jag att din beskrivning stämmer bra på min kineshammare, medan "svävandet" mer upplevs på Makitan ;)
 
Lyfter tråden. Vart köper man vettiga SDS+ borr 2018?
 
  • Gilla
HeSj
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Har handlat av HME-tools. Vettig kvalitet till hyfsat pris.

[länk]
Hur står de sig mot ex DeWalt, Bosch och andra "märkes" borr?
 
Har ingen större erfarenhet av märkesborr. Köpte någon dyrare variant från Makita för några år sedan.
Betyget får väl bli att HME borren är generellt mycket bättre än borr från t. ex. Biltema. men har något sämre hållbarhet än Makitas, märkte ingen avgörande skillnad i effektivitet (20 mm borrning granit och gnejs)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.