Behöver ev spärra med en alkydbaserad oljefärg före jag tapetserar på befintliga tapeter. Någon som vet om fortfarande går att få tag i sådan färg? Gärna en billig såklart.

//Christian
 
testa alcro stärka annars, om tapeten inte sitter alltför dåligt.
 
Finns Nordsjö/Sadolin Alkyd-spärrgrund på Hornbach. Hornbach har några egna alkyd-produkter också som är rätt ok till bra pris. Lantmännen har Teknos alkydbaserad grundfärg också.
Sen har ÖoB på en del ställen alkydfärg för inomhusbruk som de säljer ut just nu till extremt bra priser (Ersätter allt med vattenbaserat...)

Letade en hel del själv när jag skulle måla golvet, så man är glad att det finns att få tag på alkydfärg på sina ställen fortfarande
 
juste, beckers har kvar non-drop också, fast numera som grundfärg.
 
Tack för alla tips! Men ska den förbjudas helt alkydfärgen? Eller kommer vissa specialprodukter finnas kvar som typ non-dropen från beckers?
 
Beckers nondrop finns om man verkligen vill ha oljegrund. Skulle aldrig använda det om jag bor där det ska målas
 
Flügger har också kvar oljefärg. High finish 5 classic slipstrykingsfärg funkar fint.
 
Inget förbud generellt, men EUs krav på mängd dunstande lösningsmedel gör att många färgtyper försvinner. Det går helt enkelt inte att tillverka dem på ett vettigt sätt längre. Flügger har kvar sina halvblanka lackfärger, grundfärger och spärrgrund under överskådlig tid enligt uppgift från dem.
 
Mikael_L
Jag köpte tidigare alkydoljefärg vit utomhus och dito grundfärg på ÖoB.

Men nu tog det tyvärr slut i hinkarna så jag skulle behövt en till av varje, men nu finns det bara vattenbaserad oljefärg där. :S

Är det någon som sitter med något tips på var jag kan finna vit alkydoljebaserad utomhusfärg idag?



Den vattenbaserade är kanske bra, kanske inte.
Jag är inte sugen på att vara färgtillverkarnas försökskanin denna gång. Visar den sig att hålla måttet i framtiden så blir det vattenburen nästa gång, om 10-20 år. :p
 
Alla butiker har alkydbaserad grundfärg för utomhus bruk. Garanterat.....
 
Vissa av Flüggers butiker säljer Primolin och kommer att göra det ett bra tag till.
 
Mikael_L
ÖoB hade ju slutat med lösningsmedelburen färg som jag skrev tidigare, men nu hittade jag på Rusta.

Grundfärg (Utegrund) 5 liter 349:-
Utefärg (oljefärg) 5 liter 399:-

Jag tror det fanns i 1-litersburkar också, men jag kollade inte (så noga).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.