Jag skall införskaffa och montera ett antal extra fästöglor till min släpvagn.
Biltema m.fl säljer en modell med sluten ring, men jag vill ha nåt liknande som sitter på de flesta hyrkärror, alltså en kraftig men öppen krok så att man enkelt kan haka i ett rep och slipper trä det igenom en ögla.

Var kan jag köpa sådana öppna fästöglor?
 
Har du kollat Swedol?
 
Ja, verkar inte finnas nåt sånt där, kollade även med Wiberger men tyvärr ingen lycka där heller.
 
Trailereffekter har det mesta inom sådant, jag har aldrig handlat där dock och om man kan handla där som privatperson vet jag inte
 
cjnilsson skrev:
Trailereffekter har det mesta inom sådant, jag har aldrig handlat där dock och om man kan handla där som privatperson vet jag inte
De säljer gärna till mig (via mitt företag) men de har inte det jag frågade efter heller, har spanat igenom hela deras katalogsystem nu tillsammans med en av säljarna. Tyvärr.
 
Jag köpte på Biltema, satta 4 per sida, en på utsidan och en på insidan, totalt 16 stycken. Monterades med korta genomgående bult och låsmutter.

/Patrik
 
Vilken krok valde du och vad fick du betala per st?
Precis detta är jag också ute efter, Tiki Trailer är snåla med fästpunkter
 
Jag valde exakt denna: http://www.transport-trading.se/?ac...v=produkter_detalj&desc=1&CID=416&artid=11255

Kostade om jag minns rätt 7 kr per styck plus moms (samt en frakt på 30 kr då de skickade dem som ett vanligt brev). Det är god service tycker jag.

Då jag inte svetsar själv valde jag modellen med skruvhål, dock bara ett. Har inte monterat ännu, men kan tänka mig att jag skulle velat ha två skruvhål. Men med riktiga M8-bult ska det inte vara ngt problem.

// Martin
 
I helgen försökte jag montera mina öglor. De har hål som är drygt 8 mm. Men jag vill inte köra genomgående M8-bult eftersom jag då får utstickande delar på insidan av lämmarna.

Så jag funderar på pop/blindnit istället. Men de vanliga 4,8-mm nitarna känns för små, någon som vet var jag kan skaffa större? Tänker mig alltså att borra igenom den ena aluminiumväggen på lemmen med samma diameter på borret som skruvhålet i kroken redan är, alltså 8 mm.
 
Använd vagnsbult från insida och kupolmutter på utsida. Men kupolmuttern kanske är i vägen på utsida
Eller nita den själv men det kanske inte är så lätt
 
Jag har aldrig riktigt förstått det fina med vagnsbult. Om den skall fungera som tänkt så måste man ju ordna ett fyrkantigt hål av rätt storlek, och det är nästan omöjligt. Jag tror deessutom att muttern skulle vara ivägen på utsidan i det fallet ja.

FIck tips om att Biltema har 6,4 mm popnit, de borde ju greppa i ett 8 mm stort hål. Eller så gör jag hålet bara lite större än niten, alltså 6,5 mm, borde fungera det med.
 
Pop-nut, eller mutternit är ett annat tänkbart alternativ. Vagnsbulten ska borras med ett hål som är nära bultens diameter, då pressar fyrkanten i vagnsbulten sina egna små fördjupningar så bulten hålls fast. Funkar nog bäst i trä..
 
martinradbo skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det fina med vagnsbult. Om den skall fungera som tänkt så måste man ju ordna ett fyrkantigt hål av rätt storlek, och det är nästan omöjligt. Jag tror deessutom att muttern skulle vara ivägen på utsidan i det fallet ja.

FIck tips om att Biltema har 6,4 mm popnit, de borde ju greppa i ett 8 mm stort hål. Eller så gör jag hålet bara lite större än niten, alltså 6,5 mm, borde fungera det med.
Det vill till en ordentlig tång för att slita av en 6,4 mm popnit ,vem har sådan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.