Kom inte på nåt bättre namn, men jag måste rensa hålen för ankarmassa i betong, annars fäster den inte.

12 sekunder in på det här klippet använder de någon manuell blåspump. De kan inte kosta många kronor, men var kan man få tag på dem, vet ju inte ens vilket ord jag ska söka på...

http://www.youtube.com/watch?v=wQcBEoWJNzk

/A
 
En vanlig luftmadrasspump?

Annars brukar jag ta grovdammsugaren. Om man inte täcker hela hålet med munstycket, utan suger runt kanterna så brukar man få upp det mesta.
 
Jag gör precis som Jönsson.
Funkar fint
 
C
Tryckluft på burk?
Kompressor med blåsmunstycke?
Cykelpump?
 
Alko skrev:
Kom inte på nåt bättre namn, men jag måste rensa hålen för ankarmassa i betong, annars fäster den inte.

12 sekunder in på det här klippet använder de någon manuell blåspump. De kan inte kosta många kronor, men var kan man få tag på dem, vet ju inte ens vilket ord jag ska söka på...

[länk]

/A
Jag har den, Upat ausbläser No 11, samma storlek och färg. Men var köpte jag den? Köte den faktiskt för nästan samma problem, ankarmassa i lättbetong. Numera kör jag oftare med tryckluft. Den är 100 gånger bättre än en dammsugare.

Skulle gissa på stälen där de säljer mycket fisher, bauhaus och krauta.

--- Mats ---
 
Tack för svaren. Kan tänka mig att dammsugaren inte är lika effektiv som luftblås. Hittar bara sån där pump på tyska sajter (verkar inte finnas nåt bra ord för ausbläser) men jag tänkte kolla Bauhaus som ju har stort urval iallafall. Annars tryckluft på burk, även om det känns dyrt.

/A
 
Filmklippet är ju en promofilm från Essve. Kan du inte bara ringa dem och fråga vad det är för pump de använder i filmen?
 
phl skrev:
Filmklippet är ju en promofilm från Essve. Kan du inte bara ringa dem och fråga vad det är för pump de använder i filmen?
Det vet vi svaret på (Upat Ausbläser No 11). Frågan är var i Sverige man köper den. Upat är ett företag som tillverkar en serie produkter, men var finns deras produkter i Sverige.

Jag har köpt den på plats i Malmö. Bauhaus, k-rauta, optimera, ahlsell eller hornbach är de troliga.

--- Mats ----
 
Jo, men nästa steg är väl ändå att ringa Essve och höra om de inte säljer produkten? Säljer de kemankare och använder dem i sin reklam är det väl inte helt otroligt att de kan hjälpa till att skaka fram den?
 
Milkshaken
ja den är det som robin länkar till... Men har du ingen tryckluft? billigt och bra annars ihop med ett renblåsningsmunstycke.... Finns amatörblåa....
 
Eller dammsugare med utblås, en smal slang och lite gaffa-tejp? :)
Känns lite onödigt att köpa en speciell luftblås för ankarmassa.
 
MatCan skrev:
Eller dammsugare med utblås, en smal slang och lite gaffa-tejp? :)
Känns lite onödigt att köpa en speciell luftblås för ankarmassa.
Låter svårt. Inte alla dammsugare idag har utblås. Det är ett tunt rör som skall tejpas på en gov dammsugarslang. Då röstar jag mer på förra förslaget med en kompressor. Har själv både den här grejen och en kompressor. Prylen är faktiskt väldigt praktisk, och än idag är det inte alltid jag släpar fram kompressorn.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.