Hej,
Vi har en emaljerad varmvattenberedare med magnesium-anod för att skydda mot korrosion. Tyvärr reagerar magnesium-anoden med manganet som finns i vårt brunnsvatten, vilket gör att varmvattnet luktar ruttna ägg. Tack och lov påverkas inte kallvattnet som ju inte passerar varmvattenberedaren, men lukten är inte så kul när man duschar -- man får välja mellan iskallt eller stank!

Men jag har förstått att en skydds-anod i zink eller ännu hellre en likströms-anod (som är underhållsfri och inte behöver bytas med jämna mellanrum) skulle lösa luktproblemet, men jag har svårt att hitta lämpliga sådana att köpa. Någon som kan peka mig i rätt riktning?

Jag har sökt tillverkaren, som tyvärr inte har återförsäljare i Sverige, men ännu inte fått svar. (Lång historia till varför vi har en varmvattenberedare från utlandet...) Skulle bli jätteglad om någon kunnig person kan tipsa om lämplig produkt och inköpsställe, helst då till en eldriven anod!
 
Här nämns ju i alla fall likströmsanod
http://www.nibeonline.com/pdf/011998-7.pdf

Så du kanske skulle höra med en VVS-firma som jobbar med Nibe.

Eller varför inte höra med leverantören av din "utländska" beredare.
De flesta klarar väl tyska och engelska.
Vad säger din bruksanvisning?
 
Anoderna brukar ju sitta med en större rörmutter så om inte annat borde du ju kunna köpa en nibe-anod och passande rörnippel.
 
Hej igen, tack för svar! Jag har ännu inte hört av tillverkarens återförsäljare, men fått hjälp via Nibe och tror vi får tag i en lösning som funkar även om det kommer krävas en rörnippel och lite pill. Håller tummarna för att vi snart slipper stanken...
 
Krilleman
IVT har jag läst mig till levererar produkter med dessa anoder. Kanske värt ett samtal om det inte löser sig med NIBE?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.