Det sägs att man kan spara en del pengar att köpa ett backspolningsfilter utomlands. Har kollat på Amazon och där kan man få ett litet filter med Birm för runt 5000. Jag har läst att en massa som heter Katalox light är som Birm fast bättre så ett filter som är fyllt med den massan vill jag ha. Den svenska sidan billiga vattenfilter har ett lite större med manuell spolning för 7700. Jag behöver egentligen ingen automatik för filtret kommer stå i ett minimalt badrum och serva ett mindre hus med ganska små krav på vattenmängd. Jag kan vrida på en kran själv någon gång i veckan utan att gå in i väggen. Installation sköter jag själv så frågan är om man kan spara något på att köpa utomlands och isåfall var?

Ang massan Katalox light så sägs den funka utan extern luftning vid mindre järnhalter och den kan även ta lite svavelväte som jag kan känna om jag luktar direkt ner i handfatet med öppen kran. Har en hydropress som jag gärna vill behålla pga extrem platsbrist. Tänkte att jag kanske kan få ner järnhalten från 0,9 till någonstans där smaken inte är besvärande. Har även lite förhöjd radonhalt på 1700 men den kan gå ner när man använt brunnen ett tag sägs det? Det blir iallafall en senare fråga och en senare mätning hur det ligger till med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.