Hej!

Har en skorsten murad mellan 1930 och 1955, vet ej exakt. Troligen 50-tal. Har ett rött tegel med en fasad kant på, se bild. KAn eventuellt vara från Minnesbergs tegelbruk (nedlagt) men ej säkert.
Mått ca längd 255 bredd 120 höjd 65 mm. Rött murtegel. Är det någon som vet om man kan få tag på detta eller något liknande? Behöver byta ut ett 20-tal tegel. Tacksam för alla tips. Har kollat med ett antal återvinningsföretag i Södra Sverige utan napp. Men kan förstås köpa från hela landet, ja hela Europa om det behövs. Nytt eller gammalt.

Håller tummarna för forumets enorma samlade kunskaper! Ett rött murtegel med fasad kant liggande på en väderbiten träyta i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Nästan alltid behöve dom höras för han på tegelfabriken, därav så behöver man beställa dessa genom en leverantör..
 
  • Gilla
BadMania
  • Laddar…
N
Tror inte det går att köpa/beställa dessa.
Om stockholm stadion inte kunde köpa nya, till sin fasad.
Så tror jag att även du kan få svårt.
 
  • Gilla
BadMania
  • Laddar…
Gör egna av vanligt tegel. Vinkelslip med diamantklinga och en jigg samt en bra Dammsugare så löser man det där lite snabbt.
 
Hej, intressant tanke. Men blir inte stenen lite för porös när man exponerar yta inuti stenen? De sitter utvändigt ovan tal, mycket vatten, frost osv.
 
Jo kanske men finns olika sorters tegel impregnering som borde kunna skydda stenen.
 
R
B BadMania skrev:
Hej, intressant tanke. Men blir inte stenen lite för porös när man exponerar yta inuti stenen? De sitter utvändigt ovan tal, mycket vatten, frost osv.
Jo du ska helst inte exponera ytorna genom att såga eller fräsa i dom..
Impregnera är ingen höjdare heller..
 
R Rejäl skrev:
Jo du ska helst inte exponera ytorna genom att såga eller fräsa i dom..
Impregnera är ingen höjdare heller..
Tack. Läste lite om impregnering, verkar lite lurigt. Möjligen vissa snitt, då kan kanske fukt komma ut ändå? Hsr vissa stenar där mindre bitar ramlat av, dessa brottytor är mer porösa. Ifall jag inte går tag i mer sten, kan det vara vettigt att behandla dessa? Känns som de annars snart bryts ned ännu mer.
 
R
Nej ingen impregnering..
 
Ett par bilder, skadorna syns på övre delen. Avsikten är också att foga om och sätta huv.

Röd tegelstensskorsten på ett svart hus med växter vid basen. Oidentifierade skador syns på övre delen av skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skador på övre delen av skorstenen av röd tegelsten, behov av omfogning och montering av huv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Ingen impregnering då det är så utsatt..
Ett tips för bättre hållbarhet är att ha fulla fogar och inte intryckta som du har idag..
Du har en hel del frostsprängda sten som behöver bytas och sedan en full omfogning med ett minimum djup av 25-30mm på den nya fogen..
 
  • Gilla
BadMania
  • Laddar…
Det skulle kunna vara från Veberöds tegelbruk om jag inte är helt felinformerad.

Har själv ett hus i med hålkälstegel från Veberöd, dock byggt 71. Och min gammelmorfar jobbade på tegelbruket, så inte omöjligt att han slagit några av dina stenar.

Har tyvärr inga stenar över just nu men det kan ändra sig, hojtar till om så är fallet och jag kommer ihåg denna tråd.
 
  • Gilla
BadMania
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det skulle kunna vara från Veberöds tegelbruk om jag inte är helt felinformerad.

Har själv ett hus i med hålkälstegel från Veberöd, dock byggt 71. Och min gammelmorfar jobbade på tegelbruket, så inte omöjligt att han slagit några av dina stenar.

Har tyvärr inga stenar över just nu men det kan ändra sig, hojtar till om så är fallet och jag kommer ihåg denna tråd.
Alla bidrag, såväl 1 som 50 stenar, vore välkomna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.