Vi har en dusch som sitter i ett hörn. Jag har försökt att lista ur var denna dusch kommer från, och jag tror att det typ är köpt på aliexpress eller liknande. Med andra ord: det verkar vara ett no-name märke som förmodligen är av lite lägre kvalité.

Problemet med duschen är att den de senaste åren börjat tjuta när vi skall duscha. Och nu har det då och då börjat komma ett pulserande ljud som gör att det inte går att duscha överhuvudtaget. Jag har försökt att montera isär duschen för att rengöra den, men jag tycker det är svårt.

Så nu står valet mellan att skaffa en ny dusch eller anlita en rörmokare.

Men var hittar jag egentligen en ny dusch som sitter i hörn? Jag har jättesvårt att hitta något motsvarande som det vi har idag.

Några tips på var jag kan köpa en hörnmonterad dusch? Eller hur jag gör för att felsöka var ljuden kommer från?

Så här ser duschen ut, och här är även en film på när duschen tjuter:


Hörnmonterad duschpanel med handdusch och reglage i ett vitt kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack.

Konstigt att det finns så få att välja på. Har man en duschkabin vill man väl ha duschen i hörnet tänker jag.

Följdfråga: om vi, för att få ett större utbud, vill ha en duschpanel som sitter på väggen istället för hörnet, kan vi ens ha en sådan? Kall- och varmvattenuttagen sitter ganska nära hörnet nämligen. Se foto. Hur löser man detta?

Vattenuttag för kallt och varmt vatten nära hörn av vägg för duschinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag frågade på Bauhaus, de säljer varken duschpaneler för hörn, eller hörnfästen... Verkar inte vara så många tillverkare som säjer tyvärr.
 
ådal ådal skrev:
Vill du temporärt plugga vattnet så behåll vinkeln och sätt dit ett lock.
[länk]
Tack! Vet du om Bauhaus, Biltema eller Byggmax har denna produkt? Jag hittar inte när jag söker på lock, och Hornbach är för långt bort
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Tack snälla för hjälpen. Jag har fått ner duschpanelen nu och har försökt att skruva i sär den så gott det går. Är dock osäker på om det går att göra någonting åt tjutet utan reservdelar (jag hittade tillverkaren, något kinesiskt företag vars hemsida är på kinesiska - tror inte jag kan få tag på reservdelar tyvärr). Bifogar tre foton så ser ni hur det ser ut.

Det jag undrar är:

  • borde jag byta ut de vita slangarna mot nya - kan det påverka?
  • Titta noga på metallslangarna. Jag tycker också att den ena metallslangen ser ut att ha en mindre diameter än den andra. Båda ser dessutom ut som om de blivit böjda och fått ett jack på sig. Kanske borde jag byta ut båda dessa metallslangar. Kan det påverka tjutet?
  • Var i övrigt kan/borde jag rengöra? Borde jag exempelvis byta ut alla packningar som jag kommer åt? Eller skall jag duscha hela panelen i vinäger för att få bort beläggningar?
Tacksam för alla tips ni kan ge mig

Foton:

Närbild av en demonterad duschpanel med synliga vattenslangar och en förslitning på metallytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av två metallslangar med jack och möjliga skador, nära en duschpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en demonterad duschpanel med vita och metallslangar samt slangklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag kollat på en massa youtubefilmer. Inser att jag behöver få bort värmevredet för att nå blandaren. MEN - jag lyckas inte få bort vredet. Det finns två hål, men det finns ingen skruv därinne. Jag har testat att vrida vredet så långt ut som möjligt, och sedan dra den rakt upp - men det fungerar inte heller. Några tips?

Se film:

 
Bump. Någon som kan ge mig tips om hur jag skall komma vidare med att få bort värmevredet. Jag har verkligen försökt allt.
 
Har ni hårt vatten? Kan det vara så att kalk satt igen olika delar och förträngningarna ger upphov till missljudet? Har du prövat kalka av installationen?
 
Medelhårt. Kan jag kalka av utan att nå blandaren? Den sitter väl under ratten som reglerar värme, och jag får inte av ratten.
 
KAn bero på vad du vill kalka av med och vad där är för material i packningar med mera. Kan inte garantera att det blir bättre men det borde gå att försöka genom att hälla i avkalkningsmedel i rören med kranarna öppna. Stora frågan är hur kommer packningarna att reagera med detta. Men om du ändå är på väg att avyttra den som kass vad har du att förlora?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.