Jag ska dra ned el från huset till min parkering då jag tänkte sätta en elbils-laddare där i framtiden. EKLK 5G 2,5mm2 verkar tillräckligt kraftig för att klara snabb laddning och vara "framtidssäker" såvitt jag sett.

Frågan är, var kan jag köpa denna kabel på metervara? Byggvaruhusen verkar mest ha fasta längder upp till 50 meter, men jag har rätt stor tomt och behöver 55-60 meter för att vara på den säkra sidan. Kommer ha kabeln i ett markrör och vill inte behöva skarva den!
 
Det är inte säkert att den klarar utlösningsvillkoren
Man måste veta förimpedans, och kortslutningström för din anläggning
Sen vilken last som kopplas in och avsäkringen i andra ändan.
Så det är många faktorer som spelar in
Grossen säljer kabel som metervara men du har väl inget konto hos någon

Arbetet är behörighetskrävande bör nämnas
Så det kanske är bäst om du tar in en seriös firma till detta
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
tommib
Eller åtminstone visa att du tänkt på ovanstående saker ;)

Om du vill ha bidrag för att sätta upp en laddare måste det göras av auktoriserad firma.

En lösning kan vara att förlägga marköret nu och lägga i en ordentlig dragtråd (läs nylonrep) för att sedan dra i kabeln när den tiden kommer.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Minst jobb mest för pengarna :) = ring en elfirma då jag ändå tror du kommer få betala x kr/m för EQLQ 5g2.5 + 100m markrör som privat person = samma slant som hela arbetet går på med rot .. :thinking:min egna gissning så reserverar mig för fel i ovanstående text .. plus att du ändå inte får lägga in den i centralen eller vid stolpen ute vid bilen när det sedan ska användas .. hälsningar pesimisten:crysmile:
 
U Uffe A skrev:
Det är inte säkert att den klarar utlösningsvillkoren
Man måste veta förimpedans, och kortslutningström för din anläggning
Sen vilken last som kopplas in och avsäkringen i andra ändan.
Så det är många faktorer som spelar in
Grossen säljer kabel som metervara men du har väl inget konto hos någon

Arbetet är behörighetskrävande bör nämnas
Så det kanske är bäst om du tar in en seriös firma till detta
Tack för info. Givetvis kommer behörig elektriker installera. Har redan lagt markrör och vill bara förbereda så mycket jag kan för att underlätta för elektrikern. Men det du säger är alltså att det är totalt omöjligt att köpa en kabel i förväg och veta att den kommer funka, oavsett hur kraftig, robust och väl tilltagen kabeln är gällande kapacitet, mått, fabrikat osv?

Bor i rätt normal villa i ett västsvenskt samhälle. Bifogar en bild på mitt elskåp, om det nu tillför något :)
 
  • Öppet elskåp med en elcentral, säkringar och elräknare i ett hushåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Jesper H skrev:
Tack för info. Givetvis kommer behörig elektriker installera. Har redan lagt markrör och vill bara förbereda så mycket jag kan för att underlätta för elektrikern. Men det du säger är alltså att det är totalt omöjligt att köpa en kabel i förväg och veta att den kommer funka, oavsett hur kraftig, robust och väl tilltagen kabeln är gällande kapacitet, mått, fabrikat osv?

Bor i rätt normal villa i ett västsvenskt samhälle. Bifogar en bild på mitt elskåp, om det nu tillför något :)
Om du redan har en aning om vad du kommer vilja koppla i på den är det lättare att svara vettigt. Och med kabel i mark bör du rikta in dig på tex N1XV istället för EKLK typer, blir normalt billigare och alltid bättre.

Du har ganska lång sträcka så diverse tumregler både för konventionellt utlösningsvillkor och spänningsfall vid lite last pekar på grövre kabel än 2.5 mm2. Men det beror mycket som sagt på vad du ska göra där. Ofta är 5G6 lämpligt och ger marginaler och möjligheter. Dessutom går den lägga parallellt utan avsäkring i utgångspunkten dvs direkt från mätarplatsen om den ligger bra till.
 
  • Gilla
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
Vad vill du framtidssäkra den för effekt/ström per fas?
3x16A? Det är trots allt inte jättemkt i elbilssammanhang.
Jag är inte elektriker men jag vet att 60m 2,5mm2 är så pass långt att man måste åtninstone kontrollera utlösningsvillkor om det ska avsäkras med 16A.

Många villor verkar ha 25A som övre gräns för mätarsäkring utan att behöva dra ny matning till huset, så det kan ju vara en strategi: Att kabeln ska klara 25A för att vara framtidsäker. Kanske blir det då 5G6 men det får någon kunnig svara på i så fall.
 
R Jesper H skrev:
Men det du säger är alltså att det är totalt omöjligt att köpa en kabel i förväg och veta att den kommer funka, oavsett hur kraftig, robust och väl tilltagen kabeln är gällande kapacitet, mått, fabrikat osv?
Det går givetvis att göra. Men om du sätter dig in i hur du beräknar vad som krävs kanske du i slutändan landar på en billigare kabel än om du bara tar i från tårna med den grövsta kabel du hittar. Jag tror som flera andra här att 2,5 mm² är i minsta laget för det du skall ha den till.

När jag drog in el i min bod hade jag klart för mig hur man räknar på utlösningsvillkor. Då fick jag det till att det hos mig inte var några problem med 16A och 35 meter. Vad jag då inte visste var att man även skall beakta spänningsfall. Och det klarar den inte. Du talar om en betydligt längre kabel. Därför tvivlar jag på om det är lämpligt med 2,5 mm².
 
Totte_S
Bauhaus brukar sälja kabel som metervara.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vad vill du framtidssäkra den för effekt/ström per fas?
3x16A? Det är trots allt inte jättemkt i elbilssammanhang.
Jag är inte elektriker men jag vet att 60m 2,5mm2 är så pass långt att man måste åtninstone kontrollera utlösningsvillkor om det ska avsäkras med 16A.

Många villor verkar ha 25A som övre gräns för mätarsäkring utan att behöva dra ny matning till huset, så det kan ju vara en strategi: Att kabeln ska klara 25A för att vara framtidsäker. Kanske blir det då 5G6 men det får någon kunnig svara på i så fall.
Tja, 3x16A borde kunna ge acceptabel laddningstid för mina behov, även om det säkert inte är det bästa. Har 16A säkring på huvudbrytaren in till huset nu. Har läst mig till att 2,5mm kabel ska klara 3x16A, men den som skrev det har förmodligen inte tagit hänsyn till övriga faktorer som utlösningsvillkor / spänningsfall vid olika längder m.m...
 
Normalt fungerar 2,5 mm² till 16 A. Det är en tumregel. Men 60 meter är inte normalt. Därför är det inte säkert att tumregeln är användbar. En aspekt till i sammanhanget är att spänningsfall innebär att du betalar för att värma marken runt kabeln. Har du ett spänningsfall på 15% så betalar du för 1,18 kWh för varje kWh du laddar bilen med. Det kan bli märkbara pengar eftersom elbilen gör av med förhållandevis mycket el.
 
Dessutom är spänningsfallet starkt beroende av enfas (tvåpolig) och trefasig belastning. Många fuskladdare till bilar belastar bara två faser och med 16 A säkring kan man där ta ut 6.4 kW vilket ger ett spänningsfall på 3.7 %, en aning i överkant. Om laddaren vore trefasig med samma effekt blir spänningsfallet 1.8 %

All ledningsdimensionering börjar med att man bestämmer sig för hur mycket ström man vill ha, och hur (enfas, tvåfas, trefas).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessutom är spänningsfallet starkt beroende av enfas (tvåpolig) och trefasig belastning. Många fuskladdare till bilar belastar bara två faser och med 16 A säkring kan man där ta ut 6.4 kW vilket ger ett spänningsfall på 3.7 %, en aning i överkant. Om laddaren vore trefasig med samma effekt blir spänningsfallet 1.8 %

All ledningsdimensionering börjar med att man bestämmer sig för hur mycket ström man vill ha, och hur (enfas, tvåfas, trefas).
OK tack för info! Man lär sig en hel del på detta forum.
I så fall kan vi utgå från 3-fas 16A för att få ett konkret exempel att räkna på.
Avståndet, från säkringsskåp till parkering där laddbox är tänkt att sitta, är ca 50 meter.
 
Men som tidigare skrivits använd riktig jordkabel tex N1XV både bättre och billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.