Är det någon som vet var man kan köpa billigt biltak i plast? Har sett folk som har såna som ser ut som ett tält/växthus, men var går de att köpa??
 
K-Rauta brukar ha för strax under 3000 kr för deras minste, ibland kampanjpriser.
Googla på förrådstält.
 
Tack för hjälpen! Jag har sökt med fel sökord. Garagetält och förrådstält gav betydligt mer träffar än "garage av plast". :)
 
Vet att jag drar upp en "rätt" gammal tråd här nu, men för andra som söker på ämnet kan jag meddela att jag köpte tältet på K-rauta och första vintern rasade det samman totalt. Visst var det en vargavinter, men 20-30cm snö på tältet blev för mycket. Försökte sopa av innan, men missade 1 dag och sedan var det kört.
-Något att tänka på innan man spenderar 3-4000 på förvaring som bara håller ett par månader (+ reparation av bilen som eventuellt står under när det rasar)
 
När det var dags för mig att köpa så hade K-Rauta slutat med garagetält. Jag köpte via Internet från Dancover.
Då betalade jag ca 3500 kr om jag minns rätt, men kollade för ett tag sedan och då var priset lägre.

Snön fastnar gärna på taket och man måste nog räkna med att trycka till inifrån tältet med en sopborste för att snön skall rasa ner. Annars går det som för kurre_kul och det är ju inte så roligt.
 
Har beställt ett nytt tält nu som ska ersätta det rasade, blev Dancover. Bra priser och relativt snabba svar från kundtjänst. Blev deras PRO PE- tält som är vindtestade och testade för snölast och ska tåla 35kg/m2. 3,6x7,2 meter för totalt 6000:- inkl. frakt. Verkar dessutom bli levererad idag och jag beställde igår :)
 
galento
kurre_kul skrev:
Har beställt ett nytt tält nu som ska ersätta det rasade, blev Dancover. Bra priser och relativt snabba svar från kundtjänst. Blev deras PRO PE- tält som är vindtestade och testade för snölast och ska tåla 35kg/m2. 3,6x7,2 meter för totalt 6000:- inkl. frakt. Verkar dessutom bli levererad idag och jag beställde igår :)
Det var ett liknande jag kollat på hos allhall.se.Synd att man inte kan se dom i verkligheten före köpet,

http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/216357-garage-talt-fran-allhall-se.html
 
Med tanke på att bilderna t.o.m. är "stämplade" Dancover, så är det nog samma, ja. Eller stulna bilder.
I vilket fall tycker jag det känns bäst att handla direkt från DanCover av de två.
Har fått upp mitt tält nu och är riktigt nöjd! Känns gediget och hållbart. Alla delar sätts ihop med bult och vingmutter, vilket tar längre tid att montera, men säkerligen håller bättre än klicka-i rör som det är på K-rautas tält.
Mycket större dimentionerade rör också.
Dessutom är hela tältduken längre på alla sidor än vad stommen är hög, vilket gör att man har en jordkjol runt om, som man kan gräva ner eller täcka över/lägga tyngder på för att hindra att det blåser in i tältet.
 
Roligt att du är nöjd med Dancover, deras monteringsanvisning var dock mycket svårförståelig, vilket jag påtalade. Jag tror att jag såg en förbättrad version på deras hemsida för ett tag sedan.
Om nu Dancover är snäppet bättre så kanske K-Rautas inte var såå bra. Men de klena gummisnoddarna för stängning av frontgaveln har jag ersatt med "segelhållare" från Biltema (den längre), hoppas att de är lite bättre
 
galento
Fick mail från allhall och de skrev att inget av tälten med längd 6-7m är snötestade utan måste hållas rena för att inte braka ihop av tyngden.Men det går väl att förstärka lite själv också och/eller ta av snön,låter som ett intressant alternativ.Kommer du ha plast/presenning "som golv" också kurre_kul ?
 
Amatörbyggaren skrev:
Roligt att du är nöjd med Dancover, deras monteringsanvisning var dock mycket svårförståelig, vilket jag påtalade. Jag tror att jag såg en förbättrad version på deras hemsida för ett tag sedan.
Om nu Dancover är snäppet bättre så kanske K-Rautas inte var såå bra. Men de klena gummisnoddarna för stängning av frontgaveln har jag ersatt med "segelhållare" från Biltema (den längre), hoppas att de är lite bättre
Ja, monteringsanvisningen var lite svårförstådd då och då, men med lite vett i skallen ordnar det sig då det inte är så många olika delar och skruvar att välja på.
Vet inte om de har bytt ut "de klena gummistropparna" för frontgaveln, men jag tycker de verkar stadiga. Det är för övrigt samma typ av stroppar som hela K-Rauta- tältet är fäst med runt om, med skillnaden att dessa är lite grövre.
Fick mail från allhall och de skrev att inget av tälten med längd 6-7m är snötestade utan måste hållas rena för att inte braka ihop av tyngden.Men det går väl att förstärka lite själv också och/eller ta av snön,låter som ett intressant alternativ.Kommer du ha plast/presenning "som golv" också kurre_kul ?
Jag köpte 7,2 meter långt tält och det är enligt D.C. testat för upp till 35kg/m2. Vissa av tälten står det i beskrivningen, vissa inte (T.ex. kan det stå vid tältet i silverfärg, men inte i samma tält i grönt), vilket är underligt, eftersom material och stomme troligvis är exakt densamma.
Finns dessutom 2 olika material PVC, som är lite starkare och grövre och PE, som är lite tunnare men billigare.
Visst kan man borsta av tältet när det snöar, men så tänkte jag med mitt gamla också, som rasade.. -Då var jag ute ock borstade/skottade ett par gånger om dagen när det var som värst. Missade en dag eller så, så rasade det.
Men då snöade det som faen. Det är Alltid en bra idé att borsta bort snön, men känner mig ändå bra mycket tryggare med detta än det gamla.

Jag kommer inte ha golv i detta tält, då det kommer stå på grus/makadamm. Dels blir det inte fuktigt/lerigt underifrån och dels finns risken att golvet skulle gå sönder om man ställer tunga saker/kör in bil el liknande, mot de vassa stenarna. Dessutom kan fukt som eventuellt kommer in i tältet, T.ex. snöiga saker man ställer in där eller framförallt Kattpiss, dräneras bort genom gruset istället för att torka in i golvet/mögla/etc.

Vill man ha golv finns det samma tält med "Golvtäck", som då dessutom går upp nån dryg decimeter upp på väggarna, vilket verkar väldigt bra! (vatten kan inte rinna in från sidan). Dessa verkar dock inte finnas att köpa löst. De man köper löst har samma mått som golvytan (+ca 5cm på varje långsida) i tältet, http://www.dancovershop.com/se/search.aspx?searchstr=golvtäck
 
galento
Tack för infon om tälten kurre_kul.I mitt fall skulle det vara vinterförvaring av en bil.
 
Inga problem!
Har som sagt bara haft detta tält ett par veckor nu, men jag tror du kan känna dig trygg med att ställa in bilen i DC's tält. Gott om plats både i bredd och höjd. -Snösopning skulle jag dock alltid rekommendera för alla sorters tält för säkerhets skull, även fast just detta är garanterat för 35kg/m2 (enligt DC själva).
 
Jag väcker en gammal tråd och uppdaterar lite.
Jag har varit i kontakt med http://www.dancovershop.com/se.aspxoch frågade om hållbarhet för snö, jag vet inte om dom har ändrat designen senaste året men nu fick jag som svar att man måste skotta av snön direkt, dom nämnde inget om 35kg/m2 och rekommenderade att använda extra stormlinor om det är blåsigt.
Fortfarande bra priser jämfört med andra alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.