Hittar ingenstans var man kan köpa gult kabelskyddsrör på 75mm (för inkommande servisledning) som är kortare än 50m (behöver bara 15 m till tomtgränsen). Korrugerad utsida, slät insida och med draglina. Tacksam om någon har tips.
 
Brukar inte "elverket" bistå med det där? Just därför att man får handla till en halv stadsdel annars?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Brukar inte "elverket" bistå med det där? Just därför att man får handla till en halv stadsdel annars?
Vad jag förstår från broschyrer så är det kunden som måste stå för och införskaffa kabelskyddsrör som behövs innanför tomtgränsen. Hittar dock lite olika info om det måste vara minst 50mm eller minst 75mm.
 
Johannes Bergsten Johannes Bergsten skrev:
Hittar ingenstans var man kan köpa gult kabelskyddsrör på 75mm (för inkommande servisledning) som är kortare än 50m (behöver bara 15 m till tomtgränsen). Korrugerad utsida, slät insida och med draglina. Tacksam om någon har tips.
Kolla med någon lokal entreprenadfirma. De brukar kunna ha lite slattar liggandes.

Edit: Även bygghandeln kan eventuellt sälja per meter. Så är det här i alla fall, men har inte köpt just den dimensionen du behöver.
 
Kolla med din nätleveratör vad dom vill ha för rör så det blir rätt sort dom kan va petiga ibland
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kolla med din nätleveratör vad dom vill ha för rör så det blir rätt sort dom kan va petiga ibland
Exakt.
 
E elmont skrev:
Här kan du köpa som metervara ttps://www.elbutik.se/product.html/kabelskyddsror-gult-50mm/42mmlosmeter-slat-insida
Tack för tipset, men jag har sett några sådana och det har alltid slutat med att det bara är 50mm diameter som går att köpa på metervara. 75mm bara som 50m. Verkar vara så även på den sida du länkar till när jag testade.
 
Annars kan du ju köpa srs på 6 meters längder om det är typ rakt
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Johannes Bergsten Johannes Bergsten skrev:
Tack för tipset, men jag har sett några sådana och det har alltid slutat med att det bara är 50mm diameter som går att köpa på metervara. 75mm bara som 50m. Verkar vara så även på den sida du länkar till när jag testade.
Varför inte be den elfirma som du i alla fall måste anlita för att göra anmälan om några meter rör/slang. Utan elinstallatör inget elnät till huset.
 
  • Gilla
Emil_K och 1 till
  • Laddar…
Löste det sig? Annars kan du som sagt köpa kabelrör i 6-meterslängd och separat dragtråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.