själv hade jag kapat så långt från brunnen som möjligt...................ju mera gammal man bli av med dest bättre...........men de finns rör delar som passar  oavsitt var du väljer att lägga snittet.............spana in http://www.rinkabyror.se/ sök på avlopp o gummi muffar /nipplar
 
Jag har kapat ett 50mm gjutjärnsrör med tigersåg och det var ett fantastiskt tråkigt och drygt jobb. Om man kommer åt med vinkelslip känns det som jobbet går mycket snabbare.

Det ska bli spännande att höra hur du löser det, då jag ska genomföra samma jobb till sommaren.
 
Dr._SiC skrev:
Vad körde du med för sågblad då? spetzialen eller standard?
Standard metalblad, men det är inget jag rekommenderar.
 
Rondell eller en helt vanlig bågfil men då får man nöta på rätt länge men det går om man är tjurig
 
Hej,

Jag har nyligen bytt golvbrunn och ställdes inför samma fråga, jag kapade röret vid A med en kapmaskin till hälften och sen så spräckte jag resten av röret, (den del som är en del av goivbrunnen) med en mejsel. För att få bort den bit som satt kvar i muffen så använde jag en liten huggmejsel, hela jobbet gick på kanske 30 minuter. Den nya golvbrunnen var mycket lätt att ansluta mha en gummibussning som passar i avloppsrörets muff.

MVH Hans
 
P
Så här löste jag det vid övergången till den gamla rensbrunnen som inte gick att byta. En gummimuff i gamla röret efter att först slagit söndet avloppsstammen och sedan kört med vinkelslip inuti för att få bort det sista.
 
  • rensbrunn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Oj det kommer jag knappt ihåg men det måste väl ha varit ett 4" rör ca 110mm mao.
Inga problem att få det tätt med nippeln då jag fick använda mycket glidmedel och våld för att få den att gå i muffen ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.