Jag håller på och byter kölen och nedersta borden i en träbåt och behöver få tag på varmförzinkad klippspik i längderna 3,4,5och 7 tum.
Var kan man köpa sådana?

Flat båtspik att spika borden med verkar inte längre tillverkas men lyckligtvis har jag några kilo i lager så det klarar jag än så länge.
Hela båten är spikad med galvaniserat och jag vill inte blanda in andra metaller.
 
Jag skulle tro att de där konstiga klippspikarna är tänkta för lättbetong inte för båtbygge. De smalnar av under skallen just där man vill ha mest hållfasthet i båtsammanhang. Tyvärr inte helt rätt.
 
Claes Sörmland
Claessons klippspik är dyr och dessutom har de inte dimensionerna som behövs.
Däremot tycks de ha någonting som de kallas skeppsspik som jag tror skulle fungera. Trädspik med flat spets. En trekiloslåda av var sort skulle gå för sig ekonomiskt och skulle räcka till flera kommande projekt.

Annars får jag väl försöka med engelsmännen eller tyskarna.Jag fick ett tips om en tysk båttillbehöshandel och då borde man ju komma undan tull.

Klippspik borde inte vara aktikverade. Det är ett väldigt bra sätt att fästa ihop vissa saker där vanlig trådspik inte håller. Dagens rostfria skruvar har blivit så hårda i materialet och klena i skaftet så det börjar bli onödigt riskabelt att använda dem på platser där de verkligen skall belastas mekaniskt.

Vad jag skall ta mig till då båtspiken är slut i lagret vet jag inte. Det blir för dyrt att börja handsmida egen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Varmgalva själv? Lär ju inte vara svårt med lite betsyratvätt, några gamla offeranoder, gasbrännare och lite eldfast sten.
 
DennisCA DennisCA skrev:
En finne som säljer ca 400 st spikar, 5cm, 15€
[länk]

5cm två tum så lite för klena för dina behov kanske.
Tack.
Det där är flat båtspik som man spikar ihop landen med och viar på insidan. Med vanlig bordtjocklek mellan 13 och 18 mm passar det ofta med tvåtums spik. Dels försänker man ju huvudet och dels så hyvlar man ju litet fasning på landen för att få fason på båten
 
Det blir nog en beställning antingen från Toplicht eller Claessons. Det är inte riktig klippspik de har för klippspiken är kilformad längs hela längden. Deras verkar vara någon sorts fyrkantig trådspik med flat spets. Därför blir de litet svårare att via men jag tror nog det skall gå på något vis.
 
Om man tittar här så verkar spikarna med en försmalning ha ett syfte, hur praktiskt det är vet jag inte.

https://www.crownnailcompany.com/boat-nails

Sen nämner dom danska båtspikar som ett alternativ utan försmalning under huvudet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.