Hej till alla. Vi letar efter ett gammalt hus ( Tyresö, Nacka område) , men vi kan inte hitta. Alla är nyrenoverat. Kanske nån vet var man kan hitta?;)
 
pinebar skrev:
Vet inte vad du menar med gammalt, men det är ett rätt trevligt från 1942 till salu i Tallkrogen just nu:
[länk]
Gillar´t! :)
 
K
3 miljoner!! Tur att man inte bor i Stockholm..
 
kanis skrev:
3 miljoner!! Tur att man inte bor i Stockholm..
Nu vet jag inte skicket på det huset - men 3 miljoner är ett rätt bra pris i det området !
Den billigaste förutom denna ligger på 2.9 mkr - och då är det i Älvsjö som ligger betydligt längre ut...

Annars är det väl iaf uppåt 4-5 mkr som brukar gälla där !? (Jag bor dock norr om Hufvudstaden så jag har inte exakt koll på nuvarande priser i Stockholm/Enskede skall dock tilläggas :))

/K
 
Jo priserna varierar mellan 2,5 och upp emot 5 milj i området.
En nära granne till detta hus har försökt länge att sälja för 4,2 milj, men ingen vill köpa det huset för det priset. Jag förstår det, för det huset har inte i närheten av så mycket charm som detta.
 
Olga, jag känner inte till Nacka och Tyresö så bra men har fått intrycket att det inte finns så gott om äldre hus där som inte är stora, sjönära och kostar skjortan - men det är kanske min fördom bara.

Stora bestånd av äldre hus söder om stan finns t ex i Stuvsta/Fullersta/Huddinge och Älvsjö; sen finns det t ex Mälarhöjden, Tallkrogen, Pungpinan, Enskededalen. Och så gamla Gamla Enskede men då är det stadsnära och dyrt.

Nu säger du ju inte varför ni vill ha ett äldre och inte så renoverat hus - om ni hoppas att hitta ett renoveringsobjekt till överkompligt pris eller om ni är ute efter "den gamla charmen" oavsett pris.

Min uppfattning är i alla fall att på den här stora marknaden som Stockholm är, verkar det alltid tillräckligt många köpare med en romantisk dragning till äldre hus för att driva upp priserna (särskilt om det inte är så sönderrenoverat) till den grad att totalkostnaden inkl renovering blir högre än för yngre hus.
I vårt område, som består mest av 20- och 30-talshus och ligger inte så långt från Pinebars Tallkrogen (det är faktiskt i stort sett bara en kyrkogård emellan), märker man inte alls av några "krispriser" utan det sätts nya prisrekord hela tiden. Nybyggena intill har de däremot fått prissänka för att få sålda.
 
pinebar skrev:
Jo priserna varierar mellan 2,5 och upp emot 5 milj i området.
En nära granne till detta hus har försökt länge att sälja för 4,2 milj, men ingen vill köpa det huset för det priset. Jag förstår det, för det huset har inte i närheten av så mycket charm som detta.
Japp,det stämmer. Beror på området, men t.ex i Strängnäs dem kostar lika mkt som i Stockholm.
 
Nu säger du ju inte varför ni vill ha ett äldre och inte så renoverat hus - om ni hoppas att hitta ett renoveringsobjekt till överkompligt pris eller om ni är ute efter "den gamla charmen" oavsett pris.

Jag har sett ett renoveringsobjekt, men det kostar som nyrenoverat, ca 3mln.kr . et kostar inte så. Hittade ett par hus i Tyresö och på söndag har vi vising på dem och sedan ska vi se.

"totalkostnaden inkl renovering blir högre än för yngre hus." Vi är eget företagare inom byggning o kakelsättning, då kostar inte så mkt för oss ;)
 
Orenoverade hus hittats företrädelsevis på de ställen där ingen vill bo, och där ingen haft råd eller lust att renovera var 5:e år efter senaste glättiga heminredningsmagasinet.

Så runt Stockholm blir det nog svårt. :)
 
Det är inte riktigt sant, för det finns fortfarande kvar en del hus där gamla människor har bott länge och där inget ännu är gjort även i attraktiva lägen, som t.ex det jag tipsade om.
 
OlgaSh skrev:
"totalkostnaden inkl renovering blir högre än för yngre hus." Vi är eget företagare inom byggning o kakelsättning, då kostar inte så mkt för oss ;)
Ja, jag tänkte nästan lägga till "såvida man inte är i byggbranschen" där!

pinebar skrev:
Det är inte riktigt sant, för det finns fortfarande kvar en del hus där gamla människor har bott länge och där inget ännu är gjort även i attraktiva lägen, som t.ex det jag tipsade om.
Instämmer. Det såldes nyss ett sånt på vår gata, ett där en gammal dam har bott - områdets bäst bevarade hus, åtminstone exteriört. Nu ligger originalsnickerierna inifrån i en hög utanför, tyvärr.

Lite OT men såna hus - som väl inte växer på trän precis men det brukar komma något på marknaden då och då - kan ibland gå väldigt billigt p g a att bristande underhåll har skapat problem som är dyra och besvärliga att åtgärda för vanliga köpare. Är läget bra köps de ofta av byggare som renoverar på spekulation och säljer. För att det ska ske rationellt (=högsta möjliga vinst) och se ut som senaste inredningsmagasinen (=lättsålt) blir det desvärre ofta så att en massa gammalt åker ut och ersätts av nytt, strömlinjeformat. (Det är ingen pik mot dig Olga, ni tänker ju tydligen bo där själva.)

PS. Ert behov av stor tomt utesluter de flesta områdena som jag nämnde. Det ska nog vara längre utåt som Tyresö, Värmdö o s v.
 
Intressant...omdränering och VA-byte...tak behöver få pannorna tillrättade men annars antagligen inget akut...ytskikt att fixa överallt men gott om originalsnickerier och köket kan bli riktigt coolt och helt unikt om man renoverar de gamla skåpen i stället för att riva ut...och så våtrummen, då...och detta i Svedmyra nära T-bana.
Jag tror att det kommer att gå över begärt pris men osäker på hur mycket. Över eller under 2,5?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.