Vi har gamla vattenledningar, och vad jag har förstått kan det finnas asbest i rörböjarna. Jag vill skicka in ett prov på analys, men exakt vad är det jag ska ta prov av? Isoleringsfluffet? Det vita skalet? Alltsammans? Ska jag gräva längre in än på ytan av den här kapade isoleringen?

Vit målad rörinstallation med synlig korrosion och skada vid genomföring genom vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag vill skicka in på analys är att en del rör behöver dras om. Annars skulle jag bara tejpat igen alla öppna snittytor (som tidigare ägare har lämnat efter sig) och låtit det vara.
 
Eventuell asbestisolering finns närmast röret, utanpå isoleringen är det ett lager papp och/eller gasbinda och ytterst målarfärg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kommenterad bil, typisk förekomst
Rörledningar med isolering, vattenläcka, korrosion, handskrivna anteckningar om skadans natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Grönt i bild) i snittet där isolering (och rör tidigare kapats bort syns wellpapp förmodligen mineralull. En rörisolering som kunde bestå att fibrer av allt från kokos/hampantill mineralull på wellpapp som man lade runt rören. (

(Röda pil, höger) närmast röret kan ett tunt lager asbest förekomma, men det där skulle kunna vara papp.
(Röd pil vänster) wellpappen går inte att böja på detta sätt. Mineralull är för fluffigt mjuk för att lägga gipsindränkt elastisk binda/tygremsa på. Därför brukar man använda ”asbest fluff” som isolering just i böjen. Så där under v.pil under färd och väv, kan det med hyfsad stor sannolikhet finnas asbest.

Jag har själv varit med min pappa och tittat på när han isolerat med asbest.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kommenterad bil, typisk förekomst
[bild]
(Grönt i bild) i snittet där isolering (och rör tidigare kapats bort syns wellpapp förmodligen mineralull. En rörisolering som kunde bestå att fibrer av allt från kokos/hampantill mineralull på wellpapp som man lade runt rören. (

(Röda pil, höger) närmast röret kan ett tunt lager asbest förekomma, men det där skulle kunna vara papp.
(Röd pil vänster) wellpappen går inte att böja på detta sätt. Mineralull är för fluffigt mjuk för att lägga gipsindränkt elastisk binda/tygremsa på. Därför brukar man använda ”asbest fluff” som isolering just i böjen. Så där under v.pil under färd och väv, kan det med hyfsad stor sannolikhet finnas asbest.

Jag har själv varit med min pappa och tittat på när han isolerat med asbest.
Tack för en bra förklaring! Jag har alltid undrat varför det skulle vara asbest i just rörböjarna. Det förklarar ju saken :)

Det blir väl till att gräva lite försiktigt, eller kolla om det finns någon böj där isoleringen redan är skadad eller skuren ännu närmare böjen.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Kan säga direkt att det är asbest i böjen där. Mitt råd är att inte ta prov alls för om du petar hål på böjen så kommer det ramla ut mer asbest än vad du önskar
 
J Jnatanator skrev:
Kan säga direkt att det är asbest i böjen där. Mitt råd är att inte ta prov alls för om du petar hål på böjen så kommer det ramla ut mer asbest än vad du önskar
Tack! Är asbesten alltså i pulverform?

Hur ser du att det är asbest i den? Är det något särskilt man kan titta efter i konstruktionen?
 
Ja det är pulverform. Ser av erfarenhet att det är asbest bara
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
J Jnatanator skrev:
Ja det är pulverform. Ser av erfarenhet att det är asbest bara
Hur använde man asbestpulver?
Var kan det finnas pulver här?
Var ser du asbest?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur använde man asbestpulver?
Var kan det finnas pulver här?
Var ser du asbest?
Det blir till pulver igen när man petar i det. Gurmassan som smetats på i böjarna blandades till av pulver.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.