Hej!

Jag saknar jord på tomten och tänkte köpa en del jord och fylle i sommar.
Den händige flyttar jorden själv och då verkar en frontlastare vara en käck lösning. Problemet är bara, var hyr man en? Tidermans har frontlastare, men
de ligger en bit bort och då blir frakten hem dyr, dyrare än själva maskinhyran.
Känner ni andra till någon firma i Torslanda/Säve/Björlanda-trakten (Göteborg) som hyr ut till privatpersoner?

/ama
 
Jag kollade upp vad en Bobcat är för något, det ser ut att vara det som
Tidermans kallar frontlastare..Hur som helst, hur får man hem en sådan på billigast möjliga sätt? Känner någon till ett uthyrningsställe i Torslandatrakten?
Jag antar att man kan köra hem en sådan om det inte är för långt?

/ama
 
Två ytterligare komplikationer:

1 De väger runt 1500 kg och mera och jag tror inte att man kan det på ett vanligt släp.
2 Ingen i bekantsskapskretsen har lastbilskort...

Återstår: uthyrare på nära håll så att frakten blir billigare, eller så nära så att man
kan köra hem den för egen maskin

/ama
 
Bob_the_builder
ama skrev:
Ingen i bekantsskapskretsen har lastbilskort...
Lastbilskort behövs nog inte, däremot behörighet för tungt släp, dvs BE.
Återstår: uthyrare på nära håll så att frakten blir billigare, eller så nära så att man
kan köra hem den för egen maskin.
Då ska det nog vara väldigt nära hem. De går säkert inte mer än några km/h...
 
Jag lånade en BobCat av en kompis och den var ingen höjdare att planera tomten med.
Problemet är att den förstör så in i bengen. I och med att den inte har vanlig styrning vrider den sönder marken så fort man svänger lite. Tydligen finns BobCat med band och den skall vara bättre.

Mitt råd är att köp ett par backar öl och bjud in kompisar och släkt. Det blir billigare och roligare.




 
Ibland spelar tillfället en i händerna...Jag råkade köra bakom en firmabil som tillhör Björkö maskin (ligger ute på Björkö i Göteborgs norra skärgård för den som är intresserad). Kollade deras hemsida och det visade sig att de hyr ut minigrävare och snart även frontlastare (de håller på att köpa in en).
Och det bästa av allt är att vi bor i det de kallar för närområde så leverans av hyrmaskin hem är gratis...Jippi! Nu blir det till att gräva och fylla upp (fast nästa sommar, inte nu...).

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.